دیدار محرمانه مقام اطلاعاتی مصر با مقامات اسرائیلی، اماراتی، سعودی و اردنی

 سرلشکر«عباس کامل» رئیس دستگاه اطلاعات مصر بر خلاف روال همیشگی که در دیدارهای «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور این کشور با مقامات خارجی همواره همراه او بود اما در دیدار پنجشنبه گذشته السیسی با مقامات خارجی حضور نداشت.

اخبار بین الملل-السیسی روز پنجشنبه گذشته در کاخ المنتزه اسکندریه دیدارهای جداگانه‌ای با وزرای انرژی شرکت‌کننده در همایش گاز دریای مدیترانه از جمله «یوال اشتاینیتز» وزیر انرژی رژیم صهیونیستی و «طارق الملا» وزیر نفت مصر برگزار کرد.

 علت عدم حضور سرلشکر کامل در این دیدارها این بود که وی در نشستی با «یوسی کوهین» رئیس موساد که در رأس یک هیأت امنیتی به همراه وزیر انرژی رژیم صهیونیستی وارد مصر شده بود، حضور داشت.

به گفته این منابع، چند مسؤول دولتی سعودی، اماراتی و اردنی نیز در این نشست حضور داشتند و قرار بود پرونده‌های مختلف از جمله صلح منطقه‌ای بررسی شود.

این منابع همچنین با اشاره به عدم حضور طرف فلسطینی در این نشست، گفتند که «از دیدگاه تل‌آویو مسئله مهم جا افتادن موضوع عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی است و پس از آن صلح با فلسطینیان اجرا خواهد شد».

بر اساس این گزارش، پرونده ایران از مهم‌ترین پرونده‌های منطقه است که پیچیدگی‌های زیاد و اختلاف نظر درباره آن وجود دارد و اگر چه توافق بر سر جلوگیری از نفوذ ایران در منطقه وجود دارد اما این طرف‌ها درباره شیوه‌های جلوگیری از این نفوذ اختلاف‌نظر دارند و در حالی‌که برخی‌ها راه‌حل‌های نظامی فراگیر را مطرح می‌سازند اما برخی دیگر از جمله مصر مخالف این شیوه هستند.

طبق این گزارش، احتمال آن می‌رود که در این دیدار اقدامات مقدماتی مربوط به طرح موسوم به «معامله قرن» نیز بررسی شده است.

دولت مصر با وجود اینکه مدعی عدم همسویی با تلاش‌های آمریکایی برای اعلام معامله قرن است، اما تدابیری را برای این امر اندیشده است از جمله اینکه مالکیت بندر العریش و اراضی مربوط به آن به نیروهای مسلح انتقال داده شد تا تحت تصرف این نیروها باشد و علاوه بر آن مساحت زیادی از زمین‌های واقع در امتداد نوار مرزی غزه تخلیه شده است که گفته می‌شود دولت مصر به دنبال ایجاد منطقه اقتصادی برای فعالیت اهالی نوار غزه است.