اعتراف سازمان ملل در مورد جنگ یمن

یک مقام ارشد سازمان ملل متحد هشدار داده جنگ ویرانگر در یمن این کشور را از لحاظ توسعه و دسترسی به آموزش و پرورش ۲۰ سال به عقب برده است. 

اخبار بین الملل_ خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته یمن قبل از جنگ‌افروزی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در سال ۲۰۱۴ علیه این کشور فقیرترین کشور عربی محسوب می‌شد.

«آچیم اشتاینر»، مدیر برنامه توسعه سازمان ملل متحد در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس تصریح کرد: «بخش زیادی از اقتصاد یمن دچار فروپاشی شده است. مردم، واقعاً پول برای خرید غذا ندارند.»

وی اضافه کرد: «هزاران مدرسه تعطیل شده‌اند، میلیون‌ها کودک قادر به حضور در مدرسه نیستند و یک نسل از آموزش و پرورش محروم شده است. یمن، ۲۰ سال از توسعه عقب افتاده است.»

آسوشیتدپرس می‌گوید اشتاینر اخیراً از یمن و شهر «حدیده» بازدید کرده است. او هشدار داد از میان هر سه یمنی یک نفر در معرض خطر مرگ از گرسنگی قرار دارند.

ائتلافی به رهبری عربستان سعودی از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ کشور فقیر یمن را برای بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است. 

این حملات به نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است. جدیدترین آمارها حاکی از آن هستند که بیش از ۹۱۰۰۰ نفر بر اثر این جنگ کشته شده‌اند.

کارشناسان سازمان ملل، یمن را صحنه بزرگترین بحران بشری در جهان توصیف می‌کنند. ۲۲ میلیون نفر که ۷۵ درصد جمعیت یمن را تشکیل می‌دهند نیازمند نوعی کمک‌رسانی و حمایت بشردوستانه هستند. از این میان، ۸.۴ میلیون نفر نمی‌دانند وعده غذایی بعدی‌شان از کجا تأمین خواهد شد.