بدون راهکار 2 دولتی، صلحی وجود نخواهد داشت

«محمد اشتیه»، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین رژیم صهیونیستی را تهدید کرد که در صورتی که به راهکار دو دولتی تن ندهد، «هلاک» خواهد شد.

اخبار بین الملل_ او سه‌شنبه (هشتم مرداد) طی سخنرانی خود به نیابت از «محمود عباس»، رئیس این تشکیلات در نشست «سوسیالیسم بین‌المللی»  از احزاب سوسیالیست جهان خواست دولت فلسطین را به رسمیت شناخته و مانع از الحاق مناطق جدید کرانه به رژیم صهیونیستی شوند.

راهکار دو دولتی بعد از جنگ شش روزه بین رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی (۱۹۶۷) در مقابل طرح تک دولتی (دولت رژیم صهیونیستی) مطرح شد و به دنبال ایجاد دو دولت (دولت فلسطین به پایتختی قدس شرقی و دولت رژیم صهیونیستی) در سرزمین تاریخی فلسطین است. این طرح در مقایسه با راهکار تک دولتی مورد استقبال بیشتر کشورها است.

به گزارش «اسرائیل ۲۴»، اشتیه گفت: «اسرائیل با چالش بزرگی رو به رو است؛ یا راهکار دو دولتی را قبول کند یا اینکه محکوم به نابودی جمعیتی شود».

اخیرا تشکیلات خودگردان فلسطین به دنبال تخریب خانه‌های فلسطینیان در قدس اشغالی، اعلام کرد که همه اجرای توافق‌ها با رژیم صهیونیستی را متوقف کرده است. این تشکیلات بر اساس توافق اسلو با صهیونیست‌ها در سال ۱۹۹۳، همکاری‌هایی در زمینه امنیتی و اداری با تل‌آویو داشته است.

نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان در مورد این توافق‌ها گفت که کمیته ویژه‌ای برای اجرای این تصمیم تشکیل شده است.

اشتیه در مورد پرونده مصالحه ملی نیز گفت که آماده است به غزه برود و توافق‌هایی را که با حماس در سال ۲۰۱۷ داشته، اجرا کند. او مدعی شد: «جنبش حماس این آشتی را نپذیرفت ولی ما آماده‌ایم که وارد یک انتخابات عمومی برای تقویت جایگاه نهادهای فلسطینی شویم».