ادامه تحصن معترضان به حبس شیخ زکزاکی

تحصن شبانه روزی معترضان به حبس شیخ زکزاکی، دبیرکل جنبش اسلامی نیجریه مقابل سفارت این کشور در لندن ادامه دارد.

اخبار بین الملل_ تحصن کنندگان در برابر سفارت نیجریه در لندن که به ادامه زندانی شدن شیخ ابراهیم زکزاکی، دبیرکل جنبش اسلامی نیجریه معترضند اعلام کردند تا آزادی و فراهم شدن امکان مداوای ایشان از تحصن خود دست نخواهند کشید.

تحصن کنندگان که از ۲۰ روز پیش و به دعوت کمیسیون حقوق بشر اسلامی در برابر سفارت نیجریه در لندن تحصن کرده اند، آزادی فوری شیخ ابراهیم زکزاکی و فراهم شدن امکان مداوای ایشان را در خارج از کشور خواستارند.

مسلمانان و شماری از فعالان حقوق بشر با حضور شبانه روزی برابر سفارت نیجریه در لندن ضمن سخنرانی‌های روشنگرانه و افشای اقدامات دولت نیجریه علیه مسلمانان با اقامه نماز و خواندن دعا، سلامتی شیخ ابراهیم زکزاکی و مسلمانان نیجریه را از خدا طلب کردند.

شیخ ابراهیم زکزاکی و همسرش ۱۳ دسامبر ۲۰۱۵ در حمله نظامیان نیجریه به حسینیه‌ای در شهر "زاریا" (Zaria) به شدت زخمی و با همان حال بازداشت شدند. نیرو‌های ارتش نیجریه در روز بازداشت شیخ زکزاکی با تیراندازی به سوی تجمع کنندگان در برابر حسینیه و منزل وی، صد‌ها نفر از جمله سه فرزند شیخ زکزاکی را به شهادت رساندند.

شیخ زکزاکی از آن زمان تاکنون به‌همراه همسرش در بازداشت به‌سر می‌برد و با اتهامات بی‌اساسی همچون قتل، اجتماع غیرقانونی و بر هم زدن نظم و آرامش همگانی روبروست. پزشکان از چند کشور به صورت داوطلبانه با او در زندان ملاقات کرده و پس از ویزیت ایشان اعلام کرده اند شیخ زاکزاکی نیاز فوری به درمان دارد و برای مداوا باید به خارج از نیجریه اعزام شود، اما دولت نیجریه تاکنون به این درخواست پاسخی نداده است.

بنا بر اعلام پزشکان، علاوه بر تخلیه یک چشم شیخ زکزاکی و کاهش دید چشم دیگر ایشان به بیست درصد علایم مسمومیت شدید در ایشان پدید آمده است که نیاز به درمان فوری دارند و جان ایشان در خطر است. این هفته دادگاهی در نیجریه اعلام کرد که هفته آینده درباره اعزام شیخ ابراهیم زکزاکی به خارج از کشور برای درمان تصمیم می‌گیرد.

وکیل مدافع شیخ زکزاکی اعلام کرده است حال وی و همسرش بسیار وخیم است و آنان به همین علت امکان حضور در جلسه دادگاه را ندارند.

دادگاه عالی نیجریه در دسامبر ۲۰۱۶ میلادی حکم آزادی فوری شیخ زکزاکی را صادر و ارتش و سازمان‌های امنیتی نیجریه را به پرداخت ۱۵۰ هزار دلار غرامت به خانواده او نیز محکوم کرد، اما ارتش و این سازمان‌ها ضمن امتناع از اجرای این حکم، شیخ زکزاکی را همچنان در بازداشت نگه داشته اند.

محدودیت‌های دولت نیجریه، علیه جنبش اسلامی این کشور افزایش یافته است. دفتر "محمدو بوهاری" رئیس‌جمهور نیجریه روز یکشنبه فعالیت جنبش اسلامی این کشور را ممنوع اعلام کرد.

مسلمانان و فعالان حقوق بشر علاوه بر لندن، در ده‌ها شهر جهان از اروپا گرفته تا آمریکا و از آسیا تا آفریقا ضمن محکوم کردن رفتار دولت و نیرو‌های امنیتی نیجریه با شیخ ابراهیم زکزاکی و مسلمانان نیجریه، آزادی فوری ایشان از زندان و فراهم شدن امکان درمان دبیرکل جنبش اسلامی نیجریه را خواستار شدند.