نشانه‌های دست برتر انصارالله در جنگ یمن

پایگاه خبری شبکه الجزیره گزارش داد که طی روزهای اخیر حرف و حدیث‌های زیادی در محافل یمنی‌ها در خصوص باز شدن کانال های ارتباط و تفاهم میان جنبش انصار الله یمن و دولت امارات متحده عربی منتشر شده است.

اخبار بین الملل_ این حرف و حدیث‌ها همزمان با سفر هیئتی از امارات به تهران و دیدار با مسئولان ایرانی در خصوص همکاری‌های امنیتی در مرزها و حمایت از دریانوردی در آب‌های خلیج فارس بیشتر شده است.

شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله لبنان نیز پیش از این سفر، از وجود برخی کانال‌های ارتباطی و هماهنگی‌های غیر مستقیم میان جریان انصارالله یمن و امارات به ویژه در خصوص عقب‌نشینی از شهر الحدیده خبر داده و گفته بود که همکاری‌های اطلاعاتی و دیدارهای دوره‌ای میان اماراتی‌ها و طرف ایرانی نیز دنبال می‌شود.

در همین رابطه شبکه الجزیره گفتگویی را با سه نفر از رهبران ارشد دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن انجام داده و مواضع آنها را در این خصوص و میزان دقت اطلاعات منتشر شده در این زمینه را جویا شده است.

محمد علی البخیتی یکی از رهبران برجسته جنبش انصارالله و عضو دفتر سیاسی این جنبش تاکید کرد که انصار الله به سیاست باز خود در قبال تمام کشورها از جمله عربستان ادامه می‌دهد. وی در پاسخ به سوالی در خصوص برقراری تماس بین انصارالله و امارات متحده عربی گفت: من این موضوع را رد یا تایید نمی‌کنم.

البخیتی در این تماس تلفنی تاکید کرد که هیچ کس انتظار ندارد که دولت صنعا هرگونه اقدام مثبت اماراتی‌ها را در خصوص تغییر مواضع خود در قبال یمن یا حتی ایران با موضع منفی پاسخ دهد. البته این به معنای بیدار شدن وجدان اماراتی‌ها نیست.

البخیتی تاکید کرد که آنها تلاش کردند حملات صورت گرفته ضد امارات را به حالت تعلیق درآورند و در همین رابطه تغییرات ملموسی را در مواضع سیاسی و نظامی ابوظبی ایجاد کردند.

    علی القحوم یکی دیگر از رهبران جنبش انصارالله یمن تاکید کرد که نیروهای متجاوز یعنی عربستان و امارات به مرحله شکست و انزوا و ناتوانی رسیده‌اند و جنگ آنها در یمن هیچ افقی برای آنها ترسیم نکرده و خسارت‌های زیادی به بار آورده است. به همین علت آنها دچار یاس و ناامیدی شده و اردوگاه آنها دچار تشنج و تفرقه شده است.

القحوم تاکید کرد که در این رابطه آنها نیازمند تجدید نظر در محاسبات خود هستند و ضرورت گفتگوها و بازگشت به میز مذاکرات به عنوان یک گزینه مفید را درک کرده اند. این در حالی است که کشورهای مذکور به این نتیجه رسیدند که راه حل جنگ یمن از طریق گفتگو و تفاهم و نشستن پشت میز مشترک قابل تحقق است.

این مقام ارشد انصارالله یمن تاکید کرد که تمام این تغییر مواضع در نتیجه پایداری ملت یمن است. البته ادامه تجاوز از سوی امارات و عربستان نوعی خودکامگی و استبداد و عدم به رسمیت شناختن واقعیت‌های تلخی است که طی این مدت رقم خورده است.

حزام الأسد از دیگر رهبران جریان انصارالله معتقد است که امارات همچنان به نقش تجاوز طلبانه خود در چارچوب ائتلاف ضد یمن ادامه می‌دهد. نمونه این رفتارها اشغالگری مستقیم و غیر مستقیم در مناطق جنوبی و شرقی یمن است. این کشور اخیراً تلاش دارد خود را در پشت پرده ابزارهای منطقه ای خود که در راستای برنامه کاری تخریبی و تجزیه طلبانه اش طراحی کرده، مخفی کند.

الأسد تاکید کرد که این امارات بود که جنگ ضد یمن را آغاز کرد و این موضوع را از واشنگتن اعلام کرد، ولی در صورتی که تصمیم به توقف تجاوز و رفع محاصره و ورود به روند مذاکرات جدی گرفته باشد، موضع انصارالله کاملاً مثبت خواهد بود. در مورد عربستان نیز همین موضوع صدق می‌کند.

وی در خصوص حملات اخیر جریان انصارالله به اردوگاه مورد حمایت امارات در عدن تاکید کرد که این موضوع پیامی برای امارات است، با این مضمون که اگر به دنبال ایجاد تنش در آینده در سواحل غربی یا مناطق دیگر یمن باشند، پاسخی دردناک و بسیار کشنده دریافت خواهند کرد.

از سوی دیگر عادل المسنی کارشناس و تحلیلگر یمنی در گفتگو با الجزیره تاکید کرد که حوادث میدانی نشان می‌دهد که ماموریت امارات در گذشته نجات کودتا در یمن بوده است. این موضوع با اهداف اعلام شده و حمایت‌های این کشور از کودتاهای موجود در منطقه هماهنگ است.

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز  اعلام کرد که بعد از عقب‌نشینی امارات از برخی مناطق جنگی در یمن، جنگ در یمن به باتلاقی برای محمد بن سلمان ولیعهد عربستان تبدیل شده است.

این روزنامه آمریکایی می‌افزاید که سعودی‌ها احتمالا برای جبران خسارت‌ها و کمبودهای خود متوسل به آمریکا خواهند شد. نیویورک تایمز به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد که این عقب‌نشینی احتمالا به انگیزه‌ای برای مذاکرات طرف‌های جنگی در مذاکره با یمن تبدیل خواهد شد.

این روزنامه آمریکایی به نقل از منابع دیپلماتیک و محلی گزارش داد که جنگ یمن بعد از گذشت چهار سال وارد یک بحران شده و این جنگ به باتلاقی برای محمد بن سلمان تبدیل شده است. علاوه بر اینکه خروج متحد اساسی این کشور از جنگ یمن تردیدهای زیادی را در خصوص قدرت ریاض برای مدیریت جنگ ایجاد می‌کند.

منابع مطلع دیپلماتیک اعلام می‌کنند که محمد بن سلمان امیدوار است دولت آمریکا به وی در روند جنگ کمک کند، اما مخالفان جنگ در کنگره این احتمال را رد می‌کنند و همین موضوع گزینه‌های محمد بن سلمان را محدودتر می‌کند.

این منابع تاکید دارند که محمد بن سلمان در حال حاضر در یمن محاصره شده و خواستار کمک‌های بیشتر آمریکا در تامین حمایت لجستیک و پروژه تبلیغاتی به این کشور و مشارکت اطلاعاتی گسترده در یمن شده و چه بسا این حمایت تا استقرار نیروهای ویژه یا مستشاران نظامی آمریکایی در جنگ یمن امتداد پیدا کند.

از سوی دیگر پایگاه اینترنتی میدل‌ایست‌مانیتور در تحلیلی به بررسی معضلاتی پرداخته که عربستان سعودی بعد از خروج امارات از جنگ یمن با آنها مواجه خواهد شد.

این گزارش می نویسد که خروج امارات از ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در یمن، رویداد شگفت‌آوری نبود و مسئله‌ای بود که در گذر زمان اتفاق می‌افتاد. قتل عام یمنی با محکومیت کشورهای دنیا مواجه شد و به فاجعه‌ای اعتباری برای امارات تبدیل شد.