وزارت خارجه افغانستان از احتمال آغاز مذاکرات با طالبان خبر داد

همزمان با سفر اعضای دفتر سیاسی طالبان به ازبکستان گمانه‌زنی‌ها درباره اینکه ممکن است دور بعدی مذاکرات بین‌الافغانی صلح با حضور دولت افغانستان در تاشکند برگزار شود افزایش یافته است.

اخبار بین الملل- برخی از رسانه‌ها گزارش دادند که سفر تیم مذاکره کننده طالبان به ازبکستان نیز در همین راستا صورت گرفته است تا درباره میزبانی از دور بعدی مذاکرات بین‌الافغانی با مقامات این کشور رایزنی کند.

«صبغت‌الله احمدی» سخنگوی وزارت خارجه افغانستان در واکنش به این موضوع تصریح کرد که هنوز محل مذاکرات احتمالی دولت این کشور با گروه طالبان مشخص نشده است و رایزنی‌ها در این مورد ادامه دارد.

وی افزود: نکته مهم این است که دولت افغانستان در مذاکرات صلح با طالبان بر حفظ دستاوردها تاکید خواهد کرد زیرا این موضوع خط قرمز ما در گفت‌وگوها با این گروه محسوب می‌شود.

طالبان بارها از آغاز مذاکرات رسمی با دولت افغانستان خودداری کرده است؛ این گروه تاکید کرده که دولت افغانستان تنها به عنوان یکی از طرف‌ها می‌تواند در کنار سایر احزاب سیاسی در مذاکرات بین‌الافغانی صلح حضور یابد.

انتظار می‌رود که پس از پایان دور هشتم مذاکرات صلح آمریکا با طالبان و امضای توافقنامه ابتدایی مذاکرات بین‌الافغانی صلح به میزبانی یکی از کشورهای منطقه برگزار شود.