«سید عمار الحکیم» رئیس سابق مجلس اعلای اسلامی عراق در خطبه‌های امروز نماز عید قربان در بغداد اعلام کرد که حزب او، «مسیر اپوزیسیون سیاسی قانون‌مدارِ ملی سازنده» را در پیش گرفته و از آن بازنمی‌گردد.

اخبار بین الملل_ به گزارش دفتر رسانه‌ای حزب «تیار الحکمه الوطنی» در ایران، الحکیم توضیح داد که حزبش می‌کوشد «پروژه عراقی مستقل» را تدوین کند، ولی از حجم مشکلات و خطرهایی که این پروژه را هدف قرار می‌دهد نیز اطلاع دارد.

طبق این گزارش، الحکیم با بیان اینکه «به تلاش‌ها برای تشکیل جبهه اپوزیسیون با همکاری نیروهای سیاسی و مردمی که با ما در مخالفت با دولت هم‌نظرند ادامه می‌دهیم و وقتی این تلاش‌ها به نهایت رسید تشکیل این جبهه را اعلام خواهیم کرد»، گفت: «چنین جبهه‌ای می‌تواند دولت در سایه را تشکیل دهد که از ابزارهای مهم نظارتی اپوزیسیون و زیر نظر گرفتن عملکرد دولت به روش‌های حرفه‌ای است».

سید عمار الحکیم با بیان اینکه برخی افراد می‌خواهند این پروژه را ساقط کنند، عنوان کرد: «می‌خواهند عراق ضعیف، دنباله‌رو، غرق در آشوب و فساد و سهم‌خواه بماند. آنان به حملات خود ادامه خواهند داد و ما ایستادگی‌ خواهیم کرد... اپوزیسیون از اشتباهات انتقاد، و از هدف قرار دادن افراد خودداری می‌کند و در استیضاح وزیران یا دیگر اقدامات نظارتی‌ آن اهل باج‌خواهی نیست... (ما از این مسیر) بازنخواهیم گشت مگر با رسیدن به یکی از دو نیکی؛ تغییر سیاسی معادله یا تغییر مردمی معادله از راه‌های دموکراتیک».

هم‌زمان با این سخنان، برخی رسانه‌های عراقی از زمزمه‌هایی در پارلمان برای استیضاح نخست‌وزیر و پنج وزیر دیگر به بهانه استناد به موضع مرجعیت دینی در طرح سوال از دولت، خبر داده‌اند .

از طرفی دیگر، قیس الخزعلی دبیر کل جنبش «عصائب اهل الحق» نیز مشکلات عراق را ناشی از نظام و قوانین کنونی دانست تا افراد و شخصیت‌ها و ضمن تأکید بر اینکه عراق باید دارای نظام ریاست‌جمهوری شود، از برخی سیاسیون منتقد دولت انتقاد کرد و گفت، «هر کس از سال 2003 در روند سیاسی بوده، مسئول است... و بیشتر از کسی مسئول است که فقط یک سال است که در این روند حضور دارد» .

الحکیم در بخشی دیگر از خطبه‌های نماز قربان، به امور خارجه و منطقه اشاره کرد و گفت: «در شرایط پرتنش منطقه‌ای و جهانی فعلی، بر ضرورت بی طرفی مؤثر عراق برای تضمین منافع کشور و ملت تأکید می‌کنیم».

وی بار دیگر بر مخالفت با سیاست تحریم‌های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد و گفت: «ما صبوری، ثابت‌قدمی و استقامت ملت ایران را ارج می‌نهیم».

رئیس حزب «تیار الحکمة» (جریان حکمت) درباره شدت گرفتن نزاع‌ها در منطقه و ایجاد فضاهایی ملتهب که به رشد تروریسم کمک و امنیت و صلح منطقه‌ را تهدید می‌کند، هشدار داد.

الحکیم از همه نیروهای اصلی منطقه خواست که پشت میز مذاکره بنشینند و راه‌های حل مسالمت‌آمیز سیاسی را بپذیرند و سایه جنگ، ویرانی، افراط‌گرایی و نفرت‌پراکنی را از منطقه دور کنند.