آغاز فعالیت پهپاد‌های ترکیه در شمال سوریه

وزارت دفاع ترکیه امروز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد احداث مرکز عملیات مشترک ادامه دارد و فعالیت پهپاد‌های ترکیه در ناحیه‌ای که قرار است منطقه امن در سوریه ایجاد شود فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. در این بیانیه، درباره نوع عملیات‌ پهپاد‌ها اطلاعات و جزئیاتی ارائه نشده است.

اخبار بین الملل_ هفته گذشته، وزارت دفاع ترکیه از توافق هیئت‌های نظامی واشنگتن و آنکارا به منظور ایجاد گذرگاهی امن در شمال سوریه خبر داده بود. بنابر اعلام این وزارتخانه، همچنین دو طرف توافق کرده‌اند در سریع‌ترین زمان ممکن مرکز عملیات مشترکی در ترکیه ایجاد شود تا بر منطقه امن موردنظر نظارت کند. توافق سوم برداشتن گام‌های لازم جهت تضمین بازگشت آوارگان سوری به منطقه امن موردنظر در خاک سوریه اعلام شده بود. با این حال، جزئیات دقیقی مانند اندازه منطقه امن، ساختار فرماندهی گشت‌های مشترک که قرار است در آن منطقه انجام شود اعلام نشده بود.

دو روز پیش یک گروه شش نفره از آمریکا وارد استان «شانلی‌اورفه» در جنوب ترکیه شد تا در زمینه تاسیس مرکز عملیات مشترک کار کند.

دمشق از توافقی که مقامات نظامی ترکیه و آمریکا با نشانه رفتن کُرد‌های سوریه برای ایجاد یک منطقه امن در شمال این کشور حاصل کرده‌اند انتقاد کرده و آن را دخالت در حق حاکمیتی خود دانسته است. وزارت امور خارجه سوریه در بیانیه‌ای این توافق را مردود و آن را به منظور اشغالگری دانسته است.

در بیانیه وزارت امور خارجه سوریه آمده است: «ترکیه و آمریکا اشغالگرند و این توافق نقض آشکار حق حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و همچنین مغایر با قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل متحد است. این توافق همدستی آمریکا و ترکیه را در جنگ علیه سوریه آشکار می‌سازد، جنگی که برای تامین منافع رژیم غاصب صهیونیستی صورت گرفته است. اکنون توسعه طلبی ترکیه و نیز رفتار‌های فریبکارانه و سودجویانه حاکم بر سیاست‌های آنکارا در قبال سوریه آشکار شده است».