به گزارش شبکه پرس تيوي، اين تفاهمنامه روز جمعه (۱۹ اسفند) ميان عبدل رحيم ورداک، وزير دفاع افغانستان و جان آلن، فرمانده نيروهاي امريکايي در اين کشور جنگزده امضا شد.

ورداک گفت که به زودی یک فرمانده افغان به عنوان مسئول بازداشتگاه بگرام، بزرگ‌ترین زندان امریکایی در افغانستان، منصوب خواهد شد و انتظار می‌رود این انتقال مسئولیت طی شش ماه کامل شود.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که گفت‌وگوهای کابل واشنگتن درباره " شراکت استراتژیک " به خاطر اختلاف‌ها بر سر حملات شبانه نیروهای امریکایی به خانه‌های غیرنظامیان و انتقال کنترل زندان‌های امریکایی به مقامات افغان شکست خورد.

این تفاهم‌نامه به امریکا اجازه می‌دهد که نیروهای خود را بعد از سال ۲۰۱۴، ضرب‌الاجل تعیین شده، در این کشور جنگ‌زده حفظ کند.

آلن در مراسم امضای این تفاهم‌نامه گفت: " امضای این تفاهم‌نامه گام مهمی در راستای مذاکرات شراکت استراتژیک است. "

این توافق همزمان با افزایش احساسات ضدامریکایی در سراسر افغانستان و دیگر مسلمانان جهان صورت می‌گیرد. در اواخر ماه فوریه سربازان امریکایی در پایگاه بگرام شمار زیادی از نسخه‌های قرآن کریم را سوزاندند.

این هتک حرمت تظاهرات ضدامریکایی را در پی داشت که طی آن حدود ۴۰ تن در افغانستان کشته شدند و روابط نیروهای امریکایی و متحدان افغانشان را به پایین‌ترین سطح رساندند؛ هرچند، باراک اوباما، رییس جمهور امریکا به خاطر این اقدام توهین‌آمیز نیروهای امریکایی عذرخواهی کرد.

با اين وجود افغانها اين عذرخواهي را نپذيرفتند و خواستار خروج فوري همه نيروهاي خارجي از کشورشان شدند.