بوریس جانسون به آلمان و فرانسه می رود

«بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس، قصد دارد به‌منظور یافتن راهی برای خروج از بحران برگزیت، با «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه دیدار کند.

اخبار بین الملل- به نوشته روزنامه «گاردین»، به گفته دیپلمات‌های اتحادیه اروپا، جانسون روز سه‌شنبه در پاریس و روز چهارشنبه در آلمان خواهد بود.

جانسون علاوه بر دیدار با مرکل و ماکرون، گفت‌وگویی تلفنی با «لئو وردکار» نخست‌وزیر ایرلند جنوبی و «دونالد تاسک» رئیس شورای اروپا خواهد داشت.

تاسک پیش‌تر با خطاب قرار دادن جانسون به‌طور غیرمستقیم گفته بود «مکانی مخصوص در جهنم» برای کسانی که برگزیت را «بدون هیچ طرحی» به راه انداختند، وجود خواهد داشت.

طبق اسناد درز کرده از دولت آلمان، تهدید جانسون مبنی بر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در تاریخ ۳۱ اکتبر، با توافق یا بدون توافق با اتحادیه اروپا، تأثیری بر بروکسل و پایتخت‌های اروپایی نداشته است.

بر اساس این اسناد، گرچه دولت آلمان باور دارد که انگلیس تهدید خود را عملی خواهد کرد، اتحادیه اروپا همچنان تمایلی به بازگشت بر سر میز مذاکره تحت شروط جانسون را ندارد.

طبق این اسناد، «در حال حاضر قابل پیش بینی است که نخست‌وزیر جانسون موضع سخت خود در مذاکرات را تغییر خواهد داد». 

«ساجد جاوید» وزیر خزانه‌داری انگلیس پس از دیدار با همتای آلمانی خود اعلام کرد: «از دیدار با اولاف شولز لذت بردم. بریتانیا قطعاً اتحادیه اروپا را در تاریخ ۳۱ اکتبر ترک خواهد کرد. تمایل مشترک ما این است که به توافق برسیم اما برای خروج بدون توافق آمادگی داریم».

گفت‌وگوهای جانسون درباره برگزیت، در حالی انجام خواهد شد که وی پیش‌تر با رد دعوت به گفت‌وگو از سوی رهبران اروپایی، به فرستادن نماینده‌ای برای تأکید بر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در تاریخ اعلام شده بسنده کرده بود.

مردم بریتانیا (انگلیس، ایرلند شمالی، اسکاتلند و ولز) سوم تیر ماه سال ۱۳۹۵ در یک همه‌پرسی به خروج این کشور از اتحادیه اروپا رأی مثبت دادند. قرار بود فرآیند خروج تا پیش از ابتدای امسال تکمیل شود، اما ناکامی لندن و بروکسل در توافق در مورد وضعیت رابطه سیاسی و اقتصادی پس از اجرای برگزیت، به تعویق در این فرآیند منجر شد.

در صورتی که انگلیس بدون تصویب توافق از اتحادیه اروپا خارج شود با شوک اقتصادی و سیاسی شدیدی مواجه خواهد شد.

«ترزا می» نخست‌وزیر مستعفی انگلیس سه بار توافق با اتحادیه اروپا را به پارلمان ارائه کرد اما قانون‌گذاران هر سه بار این طرح را رد کردند. او سوم خرداد امسال با اعلام شکست تلاش‌هایش برای حصول توافق با بروکسل برای خروج از اتحادیه اروپا استعفای خود را اعلام کرد و در تاریخ هفتم ژوئن (۱۷ خرداد) رسماً از سمت خود کناره‌گیری کرد.