اوکراین به مخالفان پوتین تابعیت می‌دهد

رئیس جمهوری اوکراین در واکنش به اقدام همتای روس خود برای تسهیل شرایط دریافت تابعیت روسی برای اوکراینی ها، شرایط اخذ تابعیت کشورش برای روس ها و مخالفان ولادیمیر پوتین را آسان تر کرد و به روس ها پیشنهاد داد که شهروند اوکراین شوند.

اخبار بین الملل- بر اساس حکمی که ولادیمیر زلنسکی صادر کرده است، افرادی که به دلیل اعتقادات سیاسی تحت پیگرد قانونی و اذیت و آزار حکومت روسیه قرار می گیرند، می توانند بدون ترک تابعیت روسی خود، تابعیت اوکراینی دریافت کنند.

علاوه بر آن اتباع خارجی که در نیروهای مسلح اوکراین خدمت می کنند و خدماتی به اوکراین کرده اند و پذیرش تابعیت آنها منافعی برای این کشور دارد، مشمول تسهیل دریافت تابعیت اوکراین می شود.

مطابق دستور زلنسکی، دولت اوکراین باید طرحی را برای این منظور تنظیم و برای تصویب به مجلس رادا (مجلس اوکراین) ارائه کند.

گفتنی است، روسیه از اوایل ماه ژوئن بنا به دستور ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، صدور گذرنامه روسی به ساکنان مناطق مناقشه دونباس در شرق اوکراین را آغاز کرده است.

پیشتر زلنسکی گفت وگو با روسیه برای حل مسائل و اختلافات کشورش را از اولویت های سیاست های خود اعلام کرده بود.

وی در همین حال بر لزوم بازگرداندن کریمه به اوکراین و کنترل کامل حکومت مرکزی اوکراین بر مناطق لوگانسک و دونتسک و نیز گرفتن خسارت از روسیه تاکید کرده است.

روابط روسیه و اوکراین از سال 2014 با روی کار آمدن دولت غرب گرا در کی یف تیره شده و دولت اوکراین چندین بسته تحریمی علیه روسیه وضع کرده و مسکو نیز در پاسخ تحریم های به مراتب سختری را علیه کییف اعمال کرده است.