ارسال تجهیزات نیروگاه هسته‌ای از روسیه به هند

روس‌اتم، یک شرکت دولتی در روسیه که در زمینه انرژی هسته‌ای فعالیت می‌کند، اعلام کرد این کشور تجهیزات اولیه لازم را برای راه‌اندازی سومین واحد نیروگاه هسته‌ای «کودانکولام» در ایالت تامیل نادو هند تامین کرده است.

اخبار بین الملل_ بنابر اعلام این شرکت، این تجهیزات به ویژگی‌های پیشرفته ایمنی و سپر‌های محافظتی که از انتشار رادیواکتیو در محیط جلوگیری می‌کند مربوط می‌شود و قرار است تجهیزات دیگر در مرحله بعدی تحویل داده شود.

اندری لبدوف، معاون رئیس‌جمهور روسیه در امور پروژه‌های هند، در این خصوص گفت همه تجهیزات اصلی تحویل داده شده است. شرکت روس‌اتم تامین‌کننده اصلی و مشاور فنی پروژه نیروگاه هسته‌ای «کودانکولام» است.

نیروگاه هسته‌ای «کودانکولام» طبق توافق هند و روسیه با ظرفیت شش هزار مگاوات و در شش واحد با هزینه کلی ۱۷ میلیون دلار در حال ساخت است که واحد‌های اول و دوم آن با ظرفیت ۱۰۰۰ مگاوات بطور کامل به بهره‌برداری رسیده است. اما واحد‌های سوم و چهارم با قیمت تقریبی شش میلیارد دلار در حال راه‌اندازی است. واحد نخست این نیروگاه در سال ۲۰۱۳ به شبکه برق جنوب هند متصل و در سال ۲۰۱۶ واحد دوم به این شبکه وصل شد.

این نیروگاه تحت نظر روس‌اتم که یک شرکت دولتی در روسیه است ساخته می‌شود. تمامی نیروگاه‌های هسته‌ای روسیه زیر نظر این شرکت کار می‌کنند که از نظر میزان تولید برق هسته‌ای، دومین شرکت بزرگ اروپا محسوب می‌شود.