۲۷۰ میلیون دلار هزینه ارتش آمریکا برای آلمان

به دنبال جنجال‌ها بر سر تهدید سفیر آمریکا در آلمان درباره خروج نظامیان آمریکایی از این کشور، وزارت دارایی آلمان در پاسخ به سوال برخی از نمایندگان بوندستاگ (پارلمان فدرال آلمان)، آماری درباره بودجه تخصیص داده شده برای حضور نظامیان آمریکایی در آلمان ارائه داده است.

اخبار بین الملل_ بنا بر گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک» به نقل از خبرگزاری آلمان (دی‌پی‌ای)، وزارت دارایی آلمان در پاسخ به سوال برخی نمایندگان بوندستاگ درباره میزان هزینه حضور نظامیان آمریکایی در آلمان اعلام کرد که دولت آلمان طی هفت سال اخیر مبلغ ۲۴۳ میلیون یورو (۲۷۰ میلیون دلار) برای حمایت از حضور نیروهای آمریکایی در این کشور اختصاص داده است.

طبق اعلام وزارت دارایی آلمان، این مبلغ بودجه مواردی از قبیل پرداخت هزینه کارگران و هزینه حفظ ساختمان‌ها و دیگر املاک را شامل شده است.

توضیحات این وزارتخانه در حالی مطرح شده که در روزهای اخیر تهدید «ریچارد گرنل» سفیر آمریکا در آلمان هشدار داد که عدم تمایل «آنگلا مرکل»‌ صدر اعظم آلمان برای افزایش بودجه دفاعی این کشور ممکن است آمریکا را مجبور کند نیروهای مستقر در آلمان را به لهستان منتقل کند.

ریچارد گرنل سفیر آمریکا در آلمان

وی در یک مصاحبه گفته بود: «این توهین آمیز است که مالیات دهندگان آمریکایی همچنان هزینه ۵۰ هزار نظامی آمریکایی در آلمان را پرداخت می‌کنند اما ‌آلمان‌ها بودجه مازاد خود را بر روی برنامه‌های داخلی هزینه می‌کنند».

مقام‌های آمریکایی پیش از این بارها از کشورهای عضو ائتلاف ناتو خواسته بودند تا بودجه دفاعی خود را تا ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود افزایش دهند و شخص «دونالد ترامپ» رئیس جمهور این کشور نیز ضمن تکرار این مساله، چندین بار با لحنی تند علیه آلمان موضعگیری کرده بود.

بنا بر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، «در حال حاضر در مجموع تعداد ۳۵۷۰۰ نیروی نظامی آمریکایی در آلمان مستقر هستند».

دولت آلمان پیشتر به دنبال فشارهای مکرر دولت آمریکا اعلام کرده بود که میزان بودجه دفاعی آلمان تا پایان سال جاری میلادی به ۱.۳۵ درصد تولید ناخالص داخلی افزایش می‌یابد و این رقم تا سال ۲۰۲۳ به ۱.۵ درصد تولید ناخالص داخلی خواهد رسید.