اختلاف نظر جدی سران آمریکا و ژاپن

اختلاف نظر جدی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با آبه شینزو، نخست وزیر ژاپن در خصوص آزمایش‌های موشکی کره شمالی بیش از پیش در نشست امروز گروه هفت در فرانسه آشکار شد.

اخبار بین الملل_ بنا به گزارش رویترز، رئیس جمهور آمریکا که اصرار دارد روابط خود با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی را خوب و صمیمی جلوه دهد، گفت آزمایش‌های موشکی اخیر پیونگ یانگ هیچ توافقی را نقض نکرده است و در تطابق با آزمایش‌هایی است که دیگر کشور‌ها نیز انجام می‌دهند.

این در حالی است که نخست وزیر ژاپن نظر متفاوتی درباره آزمایش‌های موشکی پیاپی کره شمالی دارد و آن‌ها را نقض قطعنامه‌های سازمان ملل می‌داند. نکته جالب توجه اینکه از زمان آخرین دیدار ترامپ و کیم (رهبر کره شمالی)  در اواخر ماه ژوئن در منطقه غیرنظامی مرزی دو کره، پیونگ یانگ هفت آزمایش موشکی را، که تازه‌ترین مورد آن روز شنبه بود، انجام داد.

هرچند رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر ژاپن بر موضع همسو دو طرف در قبال کره شمالی اصرار دارند، اختلاف نظر آن‌ها در این خصوص امروز بیشتر علنی شد.

آزمایش‌های موشکی اخیر کره شمالی تلاش‌ها برای از سرگیری مذاکرات دو جانبه میان واشنگتن و پیونگ یانگ بر سر موضوع برنامه تسلیحات هسته‌ای و موشک بالستیک پیونگ یانگ را تحت شعاع قرار داده است.

خبرگزاری دولتی کره شمالی (KCNA) گزارش داد کیم جونگ اون روز شنبه بر آزمایش پرتاب یک راکت‌انداز بسیار بزرگ چندگانه نظارت داشته است. طبق آنچه ارتش کره جنوبی اعلام کرده است، کره شمالی دو موشک بالستیک کوتاه‌بُرد را نیز در دریای ساحل شرقی خود آزمایش کرده است که جزو آخرین سری از آزمایش‌ها در هفته‌های اخیر پس از توقف مذاکرات هسته‌ای پیونگ‌یانگ و واشنگتن بوده است.

رسانه دولتی کره شمالی اعلام کرد این کشور هرگز امنیت استراتژیک خود را برای رفع تحریم‌ها معامله نخواهد کرد. مقامات آمریکایی در تلاش هستند تا مذاکرات متوقف شده با کره شمالی در خصوص غیرهسته‌ای کردن شبه جزیره کره و توقف برنامه‌های موشکی بالستیک پیونگ یانگ را که به تحریم این کشور منجر شده، مجدداً از سر بگیرند.

وزیر دفاع ژاپن در واکنش به آزمایش موشکی اخیر کره شمالی گفت ممکن است پیونگ یانگ قصد غافلگیری این کشور را داشته باشد.