کاخ سفید: ترامپ دوست دارد تعرفه‌های چین را بیش از این افزایش دهد

استفانی گریشام، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا از اینکه تعرفه‌های چین را بیش از این افزایش نداده، پشیمان است.

اخبار بین الملل_ رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار با بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس در حاشیه نشست گروه هفت در پاسخ به این سوال که آیا نمی‌خواهد در خصوص افزایش ۵ درصدی دیگر در تعرفه‌های اعمالی بر کالا‌های چینی که روز گذشته اعلام کرده بود تجدیدنظر کند پاسخ مثبت داد.

گریشام در واکنش به این پاسخ رئیس‌جمهور آمریکا گفت «پاسخ مثبت ترامپ به این دلیل مثبت بود که او از اینکه تعرفه‌ها را بیش از این افزایش نداده است، پشیمان است».

ترامپ که در حال حاضر برای شرکت در اجلاس گروه هفت در بیاریتز فرانسه به سر می‌برد بامداد شنبه در پیامی توییتری اعلام کرد از اول ماه اکتبر (۹ مهر) ۲۵۰ میلیارد دلار از محصولات چینی که اکنون با تعرفه ۲۵ درصدی وارد آمریکا می‌شوند، شامل تعرفه ۳۰ درصدی خواهند شد.

او همچنین اعلام کرد تعرفه موردنظر بر ۳۰۰ میلیارد دلار دیگر از محصولات تولید چین از ابتدای ماه سپتامبر به جای ۱۰ درصد، ۱۵ درصد اعمال خواهد شد. ترامپ سپس به شرکت‌های آمریکایی دستور داد تا فعالیتشان در چین را متوقف و با انتخاب جایگزین، سرمایه گذاری‌های خود را به داخل آمریکا منتقل کنند. چند ساعت پیش از این اقدام ترامپ، چین اعلام کرده بود در اقدامی تلافی‌جویانه بر ۷۵ میلیارد دلار کالای تولیدی آمریکا شامل سویا، گندم، ذرت، گوشت گاو، گوشت خوک و نفت خام تعرفه‌های ۵ و ۱۰ درصدی اعمال کرده است.

این اقدامات آخرین مرحله از جنگ تجاری میان دو اقتصاد بزرگ جهان است که به رشد اقتصادی جهانی آسیب زده و ناراحتی متحدانشان را فراهم کرده و بازار را با این نگرانی روبرو کرده که اقتصاد جهانی ممکن است با رکود روبرو شود.