واکنش واحد عراقی‌ها به حمله به الحشد الشعبی

سازمان الحشد الشعبی عراق یکشنبه (سوم شهریور) بعد از حمله پهپادی به نیروهای خود در استان الانبار (غرب عراق) بیانیه‌ای صادر کرد و رژیم صهیونیستی را مسئول این حمله دانست.

اخبار بین الملل_ در بیانیه الحشد الشعبی تأکید شد که این حمله با دو پهپاد اسرائیلی و در جاده «عکاشات - القائم» و در فاصله ۱۵ کیلومتری مرز عراق با سوریه صورت گرفته است.

الحشد این حمله را «نقض آشکار» علیه عراق و خود دانست که به رغم پوشش هوایی آسمان عراق از سوی ائتلاف آمریکا و به رغم وجود بالون‌های بزرگ دیده‌بانی و رصد در نزدیکی محل حادثه رخ داده است.

 الحشد الشعبی اجازه داشته باشد پاسخ حملات را بدهد

این حملات واکنشهای بسیاری را در محافل عراقی به همراه داشت؛ به گونه‌ای که کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان عراق، خواستار برگزاری دو نشست فوق‌العاده شد.

این کمیسیون اعلام کرد که هیئت دولت و پارلمان باید برای بررسی پیامدهای تداوم حملات پهپادی صهیونیست‌ها به مقرهای الحشد الشعبی نشست برگزار کنند.

وبگاه خبری «براثا» گزارش داد که این کمیسیون خواسته است که به نیروهای الحشد الشعبی چراغ سبز نشان داده شود تا بتوانند این پهپادها را هدف قرار دهند.

حمله صهیونیست‌ها، ملت عراق را برای مقابله با آمریکایی‌ها تحریک کرد

در همین ارتباط، «خالد الملا» رئیس جمعیت علمای عراق در واکنش به حملات صهیونیست‌ها به الحشد الشعبی اعلام کرد که حمله به این سازمان، به منزله محرکی برای ملت عراق است.

الملا تأکید کرد که این حملات باعث می‌شود، عواطف ملت عراق برای مقابله با آمریکایی‌ها برانگیخته شود.

پایگاه خبری «المعلومه» به نقل از رئیس جمعیت علمای عراق گزارش داد که «برخی از رهبران اهل تسنن، با هواپیماهای اختصاصی به آمریکا می‌روند و از آن می‌خواهند که آنان را از الحشد نجات دهند».

وی با اشاره به فتوای اخیر آیت الله «سید کاظم حائری» مبنی بر حرام بودن حضور نظامیان تروریست آمریکایی در عراق، تأکید کرد که این فتوا بر اساس، اتفاقات خطرناکی صادر شد که عراق با آن مواجه است.

الملا تصریح کرد که فتوای آیت الله حائری از خلأ صادر نشده است، بلکه این فتوا «در راستای حفظ عراق» است.

رئیس جمعیت علمای عراق هشدار داد که هدف از حملات صهیونیست‌ها، احیای گروه تروریستی داعش است.

وی با بیان اینکه حملات رژیم صهیونیستی همزمان با تحرکات داعش صورت گرفته، اعلام کرد که این حملات، مقدمه‌ای برای احیای داعش و فرقه‌گرایی در عراق است.

الملا تصریح کرد که فرماندهان داعش، مستقیما با آمریکایی‌ها در تماس هستند و «هماهنگی آمریکا و داعش، ملت عراق را برای مبارزه با واشنگتن تشویق خواهد کرد».

وی در پایان اظهارات خود خاطر نشان کرد که «هیچ یک از عالم اهل تسنن نمی‌توانند فتوایی شبیه به فتوای آیت الله سیستانی در مبارزه با داعش و فتوای حائری در مقاومت در برابر آمریکایی‌ها صادر کند».

فتوای آیت الله حائری، اسلام را حفظ خواهد کرد

«فتاح الشیخ» سیاستمدار عراقی نیز یکی دیگر از معترضان به تجاوزات رژیم صهیونیستی است. الشیخ هشدار داد که احتمال دارد صهیونیست‌ها، پس از حمله به الحشد، این بار، مرقدهای مقدس را هدف حملات خود قرار دهند.

وی در یک برنامه تلویزیونی گفت که «ما دو راه داریم: یا سخن بگوییم یا سکوت کنیم که [گزینه] آخر دشوار است... ولی سکوت برای دولت بهتر است از اظهارات ضعیف».

این سیاستمدار عراقی اعلام کرد که آیت الله حائری با فتوای خود، همه را غافلگیر کرد، ولی ملت عراق، منتظر این فتوا بودند تا اسلام را حفظ کنند.

توافقنامه امنیتی عراق با آمریکا عامل حملات صهیونیست‌هاست

در همین راستا، «محمد البصری» کارشناس مسائل مربوط به سازمان «الحشد الشعبی» عراق، علت حملات اخیر به مواضع و انبارهای الحشد را بررسی و تأکید کرد که «اگر نظریه حمله اسرائیل به الحشد الشعبی، صحت داشته باشد، نشانگر این است که آمریکایی‌ها در حمایت از حاکمیت عراق، صادق نیستند».

وی تصریح کرد که «ائتلاف بین‌المللی [موسوم به ضد داعش به رهبری آمریکا] و نیروهای آمریکایی، مسئولیت حمله پهپادها به الحشد را بر عهده دارند».

این کارشناس عراقی تصریح کرد که عراق برای حمایت از حریم هوایی خود، توافقنامه امنیتی راهبردی را با آمریکا به امضا رساند، «ولی آیا عقلانی است که [آمریکا] پهپادهای اسرائیلی را نبیند که الحشد را بمباران می‌کنند... توافقنامه راهبردی [عراق] با آمریکا، مهمترین عامل حمله پهپادهای به الحشد الشعبی است».

توافقنامه راهبردی بین عراق و آمریکا در سال 2008 به امضا رسید. این توافقنامه متضمن تعیین دستورات و مؤلفه‌های اصلی است که «حضور موقت نیروهای نظامی آمریکا در عراق، فعالیت و خروج آنان از این کشور را سازماندهی می‌کرد».

دولت عراق سکوت نکند

از سوی دیگر، «همام التمیمی» نماینده ائتلاف «الفتح» عراق هم امروز دوشنبه از موضعگیری بسیار ضعیف دولت عراق درباره این حملات، ابراز تعجب کرد.

التمیمی تأکید کرد که «سکوت دولت باعث شده که واشنگتن و رژیم صهیونیستی به حملات خود علیه الحشد الشعبی همچنان ادامه دهند».

وی تصریح کرد که «دولت ملزم است واکنش شجاعانه‌ای داشته باشد؛ زیرا الحشد الشعبی، بخشی از سیستم امنیتی بوده و تجاوز به آن، تجاوز به دولت و حاکمیت آن است».

حملات صهیونیست‌ها اعلام رسمی جنگ علیه عراق است

در همین راستا، «عبدالسلام المالکی» از رهبران ائتلاف «دولة القانون» اعلام کرد، آمریکا به نیروی هوایی رژیم صهیونیستی چراغ سبز نشان داد که در داخل خاک عراق دست به عملیات بزند و این عملیات با استقبال و پوشش اطلاعاتی آمریکا انجام شد.

المالکی اظهار داشت که این اقدام، چیزی نیست که بتوان در قبالش سکوت کرد، بلکه به منزله اعلام رسمی جنگ از سوی صهیونیست‌ها علیه عراق است.

وی با اشاره به اینکه سکوت دولت برای ملت عراق، ناراحت کننده است، اظهار داشت که این سکوت مشکوک است و علامت سؤالهای بسیاری را درباره عوامل پشت پرده این موضعگیری به وجود آورده است.

این نماینده عراقی تصریح کرد که حملات رژیم صهیونیستی ادامه دارد، ولی «ما سکوت نخواهیم کرد و موضع محکمی در برابر آن اتخاذ خواهیم کرد».

المالکی در پایان اظهارات خود خاطر نشان کرد که این حملات باعث می‌شود که بغداد در بسیاری از مسائل پیشین از جمله توافقنامه امنیتی با آمریکا، بازنگری داشته باشد؛ توافقنامه‌ای که «باری بر دوش عراق و پوششی برای آمریکا به منظور تداوم حضور آن و تلاش برای بهره‌برداری از خاک ما برای مقاصد خصمانه علیه کشورهای همسایه است».

توجیهات دولت درباره این حملات قابل پذیرش نیست

«عمار الحکیم» (رئیس جریان حکمت) هم «انفعال دولت عراق در برابر نقض مکرر حاکمیت عراق» را رد و از آن، ابراز تعجب کرد.

رئیس سابق مجلس اعلای اسلامی عراق تأکید کرد که توجیهات دولت در برابر چنین حوادثی را غیر قابل پذیرش می‌داند؛ «زیرا ما نمی‌توانیم در برابر خدشه وارد کردن به ابهت حکومت و حاکمیت آن و جان شهروندان سهل‌انگار باشیم».