تحرکات «مشکوک» نیروهای آمریکایی در مناطقی از عراق

 «فراس الیاسر» عضو شورای سیاسی جنبش النجباء عراق روز سه‌شنبه گفت که نیروهای آمریکایی اخیرا تحرکات خود در منطقه «الشرقاط» و غرب موصل و مناطق صحرایی عراق را افزایش داده‌اند.

اخبار بین الملل- به گزارش پایگاه خبری المسله، الیاسر با بیان اینکه آمریکا در صدد افزایش تعداد نیروهای خود در مناطق مذکور است، افزود: «اطلاعاتی در دست داریم که نشان می‌دهد نیروهای ویژه آمریکا در مناطق آزاد شده صلاح الدین، الانبار و دیگر مناطق مرزی عراق حضور مستمر دارند».

عضو شورای سیاسی جنبش النجباء عراق تاکید کرد که «نیروهای آمریکایی در غرب موصل و مناطق الشرقاط پرسه می‌زند و این تحرکات شک‌برانگیز خود دلیلی است بر اینکه آمریکا در پرونده دشت نینوی دست دارد».

وی گفت که طبق گزارش دستگاه اطلاعاتی الحشد الشعبی، نیروهای آمریکایی برای انتقال عناصر تروریستی داعش به داخل و خارج عراق، عملیات هلی‌برن انجام می‌‌دهند.

همزمان با جنگ آمریکا علیه عراق در سال ۲۰۰۳ و سرنگونی صدام، بیش از ۱۷۳ هزار نیروی خارجی وارد عراق شدند که ۱۵۰ نفر از آنها، آمریکایی بودند.

در سال ۲۰۱۱ نیز بر اساس توافق واشنگتن و بغداد، حضور نیروهای آمریکایی در عراق پایان یافت و همه نیروهای آمریکایی این کشور را ترک کردند تا اینکه در سال ۲۰۱۴ همزمان با تشکیل ائتلاف به اصلاح ضد داعش به فرماندهی آمریکا، بار دیگر این حضور تقویت شد.

به گفته وبگاه خبری السومریه نیوز، در حال حاضر ۶۰۰۰ نیروی آمریکایی به بهانه مبارزه با تروریسم و آموزش و مشاوره نظامی و امنیتی در عراق حضور دارند و علاوه بر آن یک سری نیروهای ویژه برای انجام ماموریت‌های مختلف در داخل خاک عراق و سوریه مستقر هستند.

در سال ۲۰۱۴، ۱۱ هزار نظامی خارجی وارد عراق شدند که ۷۰ درصد از آنها آمریکایی بودند و اکنون پس از پیروزی عراق بر داعش، تعداد نیروهای خارجی به هشت هزار نفر کاهش پیدا کرده است که از این میان شش هزار نفر نظامی آمریکایی هستند.