نتانیاهو: ترامپ بعد از انتخابات از معامله قرن رونمایی می‌کند

مقام‌های آمریکایی و صهیونیستی روز چهارشنبه چارچوب زمانی رونمایی از طرح دولت آمریکا موسوم به «معامله قرن» که هدف ادعایی آن ایجاد سازش میان طرف‌های اسرائیلی و فلسطینی است را به برگزاری انتخابات در فلسطین اشغالی مشروط کردند.  

اخباربین الملل- «جیسون گرینبلات»، نماینده کاخ سفید در مسائل غرب آسیا روز چهارشنبه گفت که دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا تا قبل از انتخابات اسرائیل از این طرح رونمایی نخواهد کرد.

هدف دولت ترامپ از این اقدام که گرینبلات آن را طی پیامی در توئیتر اعلام کرد ظاهراً جلوگیری از تداخل مسائل مربوط به معامله قرن با انتخابات ماه سپتامبر در فلسطین اشغالی است. آینده سیاسی «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که از متحدان نزدیک ترامپ به شمار می‌رود در این انتخابات در معرض خطر قرار گرفته است. 

مقام آمریکایی در توئیتر نوشت: «ما به این نتیجه رسیده‌ایم که طرح صلح (یا بخش‌هایی از آن را) قبل از انتخابات اسرائیل منتشر نخواهیم کرد.»

ترامپ روز دوشنبه گفته بود که از این طرح قبل از انتخابات رونمایی خواهد کرد.

بنیامین نتانیاهو هم روز چهارشنبه گفت احتمال می‌دهد آمریکا اندکی بعد از انتخابات ۱۷ سپتامبر در فلسطین اشغالی از معامله قرن رونمایی کند. 

وی گفت: «امروز عصر متوجه شدیم که معامله قرن رئیس‌جمهور ترامپ بعد از انتخابات منتشر شده و به دنیا عرضه خواهد شد. من می‌توانم برآورد کنم که این اتفاق مدت بسیار کمی بعد از انتخابات رخ دهد.»

معامله قرن، طرحی به پیشنهاد دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی و حمایت عربستان، برای پایان منازعه «اسرائیل» با فلسطین و مقدمه‌ای برای عادی‌سازی روابط عربی اسرائیلی است. در این طرح و مذاکرات بعدی، مسئله آوارگان با «وطن جایگزین» در خارج از فلسطین اشغالی حل و «حق بازگشت» آوارگان فلسطینی به کشورشان برای همیشه لغو می‌شود.

همچنین بر اساس طرح مذکور، دولت فلسطین در نوار غزه و صرفا در مناطق الف و ب و بخش‌هایی از منطقه ج کرانه باختری تشکیل و وضعیت نهایی قدس و بازگشت آوارگان به مذاکرات بعدی موکول می‌شود و در گام آخر، مذکرات «صلح» میان رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی آغاز می‌شود.

مقامات فلسطینی به شدت با این طرح مخالف هستند و تأکید کرده‌اند که اجازه اجرایی شدن آن را نخواهند داد.