واشنگتن: آمریکا به دنبال مداخله نظامی در ونزوئلا نیست

یک فرستاده آمریکا در امور کشورهای آمریکای لاتین طی مصاحبه‌ای در روزیک شنبه تاکید کرد که واشنگتن برای حل و فصل بحران سیاسی و اقتصادی در ونزوئلا به دنبال مداخله نظامی نیست.

اخبار بین الملل- براساس گزارش رویترز، آمریکا روز چهارشنبه یک دفتر نمایندگی با نام «واحد امور ونزوئلا »(VAU) که در کلمبیا مستقر است را افتتاح کرد تا امور مربوط به نمایندگی دیپلماتیک واشنگتن را برای دولت موقت «خوان گوایدو»، رهبر مخالفان ونزوئلا، را انجام دهد. 

«جیمز استوری» کاردار VAU در این زمینه گفت:«آنچه که آمریکا می‌خواهد مداخله نظامی نیست بلکه یک راه حل سیاسی، صلح جویانه و دموکراتیک براساس قانون اساسی ونزوئلا است.»

آمریکا در سال 2018 خوان گوایدو را به عنوان رئیس جمهور خودخوانده ونزوئلا به رسمیت شناخت. این درحالیست که «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور قانونی این کشور چند ماه قبل از این تصمیم واشنگتن طی برگزاری یک انتخابات قانونی به قدرت رسیده بود. 

اظهارات این دیپلمات آمریکایی درباره عدم مداخله نظامی درحالی منتشر شده است که اخیرا رسانه‌ها از طرح محاصره دریایی ونزوئلا از سوی آمریکا و همچنین وجود گروههای شبه نظامی مورد حمایت آمریکا در کلمبیا برای سرنگونی دولت مادورو خبر داده‌اند. 

مقامات ونزوئلایی روز گذشته اعلام کردند که شواهد مربوط به گروههای تروریستی مورد حمایت آمریکا و کلمبیا را به سازمان ملل ارائه خواهند کرد.

«دِلسی رودریگز» معاون رئیس‌جمهور ونزوئلا در پیامی توییتری اعلام کرد: «ونزوئلا شواهدی قاطع درباره حفاظت و حمایت ایوان دوکو (رئیس‌جمهور کلمبیا) از گروه‌های تروریستی، آموزش و تسلیح آنها در کلمبیا به منظور حمله به نظم قانون اساسی ما را به سازمان ملل ارائه خواهد کرد؛ اقداماتی که نقض قطعنامه ۱۳۷۳ شورای امنیت سازمان ملل است».

دولت کلمبیا از متحدان آمریکا برای براندازی حکومت کاراکاس است.