کنار گذاشتن بولتون از نشست‌های مهم عواقب خطرناکی در پی دارد

شبکه خبری سی‌ان‌ان در مطلبی با عنوان «کنار گذاشتن بولتون از نشست‌های مهم ترامپ عجیب است» به حذف مشاور امنیت ملی آمریکا از نشست‌های حساس کاخ سفید پرداخت و آن را در تاریخ این کشور بی سابقه دانست.

اخبار بین الملل- سی ان ان در ابتدای این مطلب نوشت به لحاظ تاریخی تصمیمات مهم مربوط به امنیت ملی آمریکا همواره پس از بررسی‌های دقیق انجام شده است. روسای جمهور پیشین به شدت به مشاوران امنیت ملی خود متکی بوده تا گفتگو‌های مهم و حساس میان اعضای شورای امنیت ملی را هماهنگ کرده و سپس درباره طیف گسترده‌ای از گزینه‌ها به آن‌ها مشاوره دهند.

در ادامه این مطلب آمده است: افغانستان نیز از این قاعده مستثنا نبوده است. اسلاف دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا پس از مشورت با مشاوران امنیت ملی خود چگونگی حضور نیروی‌های نظامی و غیرنظامی، تعداد و نحوه هماهنگی با متحدان را ارزیابی می‌کردند. با این حال ترامپ مسیر متفاوت و خطرناکی را در پیش گرفته و روند تصمیم گیری‌های او که همراه با کنار گذاشتن مشاور امنیت ملی است، می‌تواند عواقب ناگواری را در پی داشته باشد.

بنا به نوشته روزنامه واشنگتن پست، بولتون از مذاکرات حساس افغانستان کنار گذاشته شده و علت آن ترس و نگرانی از افشای برخی اطلاعات از سوی بولتون و درگیر شدن او با رئیس جمهور است. همچنین در گزارش‌های آمده است که بولتون نه در نشست اخیر ترامپ با کیم جونگ اون و نه در نشست ترامپ با یک مقام ارشد کره شمالی حضور نداشته است. بولتون پیش از آنکه مشاور امنیت ملی آمریکا شود نیز از اقدامات نظامی پیشگیرانه علیه کره شمالی دفاع کرده بود و از آغاز روند دیپلماتیک با این کشور هراس زده شد. نظرات بولتون موجب خشم کره شمالی شده و باعث شد ترامپ او را کم کم از مذاکرات با کره شمالی کنار بگذارد.

این اختلاف نظر ترامپ و بولتون در موضوع سوریه هم مشهود بود. در حالی که بولتون موافق ماندن نیرو‌های نظامی آمریکا در سوریه بود ترامپ از برنامه اش برای خروج نیرو‌ها از این کشور خبر داده بود. هر چند این برنامه تاکنون اجرا نشده است. این اختلافات در مسئله افغانستان و گفتگو با طالبان نیز وجود دارد. از منظر خارجی نیز نشانه‌های حاکی از کنار گذاشتن بولتون از جلسات مهم، به همتایان جهانی او این موضوع را القا می‌کند که ارتباط برقرار کردن با او ارزشی ندارد و همین می‌تواند که آن‌ها را به سوی ارتباط مستقیم با ترامپ سوق دهد.