تاکید اردوغان بر ایجاد منطقه امن به عمق 30 تا 40 کیلومتر در شمال سوریه

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه سه‌شنبه شب در نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر چک در آنکارا گفت که «طرح آنکارا ایجاد منطقه امن در شمال سوریه به عمق 30 تا 40 کیلومتر است».

اخبار بین الملل- وی اعلام کرد که «ما نمی‌خواهیم با بستن درهای کشور به روی آوارگان سوری،‌ آنها را اخراج کنیم، اما امیداوریم بتوانیم منطقه امنی را در سوریه ایجاد کنیم و در این کار موفق خواهیم شد».

خبرگزاری آناتولی گفت که نخست‌وزیر چک اظهارات رجب طیب اردوغان درباره منطقه امن را تایید کرد و گفت که «پیشنهاد رئیس‌جمهور ترکیه برای حل معضل آوارگان سوری، ‌راهکار مناسبی است».

آمریکا و ترکیه اخیرا به توافق رسیده‌اند که در راستای درخواست‌های آنکارا برای دور کردن تهدید‌های تروریستی از مرزهای جنوبی خود، منطقه امنی در امتداد این مرزها با سوریه و به عمق ۳۰ الی ۴۰ کیلومتر ایجاد شود و شبه‌نظامیان کرد از مرز دور شوند.

به گفته وزارت دفاع ترکیه، اولین مرحله از توافق آمریکا و ترکیه برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه 30 مرداد ماه آغاز شده است.

چندی پیش «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در مورد این توافق با آمریکا گفت که به‌زودی گشت‌های نظامی مشترک بین ترکیه و آمریکا در شرق فرات سوریه مأموریت‌های خود را آغاز خواهند کرد.