مسکو: رایزنی‌های مفیدی با واشنگتن درباره افغانستان داشتیم

«واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل در یک کنفرانس خبری درباره مذاکرات آمریکا با طالبان گفته است که مسکو پیشتر رایزنی‌های مفیدی با واشنگتن درباره افغانستان داشته است.

اخبار بین الملل- بنا بر نوشته خبرگزاری «آناتولی»، نماینده روسیه در سازمان ملل بعد از برعهده گرفتن ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل در نیویورک مقر این سازمان کنفرانسی خبری ترتیب داد.

واسیلی نبنزیا نماینده روسیه در سازمان ملل در این کنفرانس خبری در واکنش به اظهارات اخیر مقام‌های آمریکایی درباره افغانستان و احتمال توافق بین دولت این کشور و طالبان اعلام کرد که مسکو رایزنی‎های «مفید و سازنده‌ای» با واشنگتن درباره افغانستان داشته است.

این مقام روس گفت: «ما خواهان یک افغانستان دارای صلح هستیم و هر کسی به توافقی برسد که به نفع مردم افغانستان باشد، ما از آن حمایت خواهیم کرد».

نماینده روسیه در سازمان ملل افزود: «ما از این موضوع اطمینان حاصل خواهیم کرد که هر توافقی بایستی بین خود افغانستانی‌ها تحقق یابد. ما خواهان این هستیم که خود مردم افغانستان به یک توافق برسند و ما از توافق مقدماتی (آنها) استقبال می‌کنیم».

اظهارات نبنزیا در شرایطی مطرح شده که پیشتر «زلمای خلیل زاد» نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان از پایان نهمین دور مذاکرات این کشور و طالبان در دوحه قطر خبر داد و گفت که آمریکا در آستانه توافق صلح برای پایان جنگ در افغانستان قرار دارد.

وی همچنین از سفر خود به کابل خبر داد و تاکید کرد که برای در میان گذاشتن متن توافقنامه با سران افغانستان به این کشور می‌رود. این در حالی است که در طول ۹ دوره گذشته مذاکرات آمریکا و طالبان، دولت افغانستان همواره از در جریان نبودن جزییات این گفت‌وگوها شکایت داشته است.

به دنبال سفر این مقام آمریکایی به کابل و دیدارش با «اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان، مشاور رئیس‌جمهور این کشور گفت که خلیل زاد متن توافقنامه آمریکا با طالبان را به «غنی» تحویل نداد.