ارتباط وزرای رهبر مخالفان ونزوئلا با سازمانهای آمریکایی

«ماریا زاخاروو» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) تأکید کرد که مداخله آمریکا در امور داخلی ونزوئلا از طریق این حقیقت تأیید می‌شود که بسیاری از وزرای دولت خودخوانده «خوان گوایدو» رهبر مخالفان ونزوئلا از طریق سازمانهای غیرانتقاعی آمریکا تأمین بودجه می‌شوند.

اخبار بین الملل_ بنا به گزارش خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، وی در خصوص ارتباط مقامات دولت خودخوانده گوایدو با سازمانهای آمریکایی نوشت: «ما این تصمیم (دولت موازی) را یک تلاش خطرناک دیگر برای مشروعیت بخشیدن به موجودیت دو قدرت مجزا و خلق یک حقیقت شبه قانونی می‌دانیم که در نهایت به قطبی‌ شدن بیشتر جامعه ونزوئلا منتهی می‌شود».

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در خصوص عوامل پشت پرده این تلاش‌ها گفت: «ظاهراً آمریکا پی برده است که استفاده از زور برای خلع مقامات مشروع ونزوئلا، کارساز نیست و بنابراین تلاش می‌کند تا راهبرد جدیدی را برای «احیای دموکراسی» در این کشور به کار گیرد».

زاخارووا ادامه داد: «قطعاً، فقدان مبنای قانونی در اقدامات واشنگتن به وضوح قابل مشاهده است. بسیاری از وزرای باصطلاح دولت گوایدو مدتها است که برای سازمانهایی فعالیت دارند که از طریق سازمانهای غیرانتفاعی آمریکا پشتیبانی می‌شوند».

آمریکا در سال 2018 خوان گوایدو را به عنوان رئیس جمهور خودخوانده ونزوئلا به رسمیت شناخت. این درحالیست که «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور قانونی این کشور چند ماه قبل از این تصمیم واشنگتن طی برگزاری یک انتخابات قانونی به قدرت رسیده بود. 

از آن زمان دولت آمریکا به همراه برخی کشورهای منطقه به دنبال براندازی حکومت مادورو هستند و در این راه انواع و اقسام نقشه‌ها و توطئه‌ها از جمله تحریمهای سنگین اقتصادی، کودتا و.. را مورد آزمایش قرار داده‌اند که همه آنها با شکست مواجه شده است.

هفته گذشته «جیمز استوری» کاردار آمریکا در کلمبیا گفته بود: «آنچه که آمریکا (در ونزوئلا) می‌خواهد مداخله نظامی نیست بلکه یک راه حل سیاسی، صلح جویانه و دموکراتیک براساس قانون اساسی ونزوئلا است.»

اظهارات این دیپلمات آمریکایی درباره عدم مداخله نظامی درحالی منتشر شده است که اخیرا رسانه‌ها از طرح محاصره دریایی ونزوئلا از سوی آمریکا و همچنین وجود گروههای شبه نظامی مورد حمایت آمریکا در کلمبیا برای سرنگونی دولت مادورو خبر داده‌اند.