تبعات منفی جنگ تجاری آمریکا با چین

در پایگاه اینترنتی روزنامه نیویورک تایمز آمده است: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه گفت اگر چین با شروط تجاری آمریکا موافقت نکند تولیدش نابود خواهد شد. این در حالی است که داده‌های جدید نشان می‌دهد جنگ تجاری او با چین تبعاتی را برای آمریکا به دنبال داشته و کارخانه‌های آمریکایی که وی مدعی محافظت از آنهاست، آسیب دیده اند.

اخبار بین الملل_ چند روز بعد از آنکه تعرفه‌های جدید دو طرف اجرایی شد، شاخص فعالیت‌های تولیدی آمریکا شاهد کاهش بود. این نشان دهنده کاهش فعالیت کارخانه‌های آمریکا برای نخستین بار از سال ۲۰۱۶ است. شرکت‌هایی که در نظرسنجی مؤسسه مدیریت تأمین شرکت کردند گفتند این کاهش صادرات نتیجه جنگ تجاری ترامپ و چالش خارج کردن زنجیره تأمین از چین برای اجتناب از تعرفه هاست.

کشمکش‌های بخش تولید احتمالاً به خاطر افزایش تنش تجاری میان دو اقتصاد بزرگ دنیا افزایش خواهد یافت. ترامپ روز یکشنبه ۱۵ درصد تعرفه بر طیفی از کالا‌های مصرفی چین از جمله لباس، ماشین‌های چمن زنی، چرخ‌های خیاطی، غذا و جواهرات اعمال کرد و پکن هم در اقدامی تلافی جویانه تعرفه محصولات آمریکایی به ارزش ۷۵ میلیون دلار را مشمول افزایش تعرفه کرد. چین همچنین روز دوشنبه اعلام کرد به خاطر تعرفه‌های جدید ترامپ، از آمریکا نزد سازمان تجارت جهانی شکایت خواهد برد.

شاخص بازار‌های بورس به خاطر اخبار اقتصادی بد و نگرانی‌ها در مورد جنگ تجاری میان آمریکا و چین سقوط کرده است. بهای کالا‌های صنعتی مهم نیز کاهش یافت و بهای نفت خام حدود سه درصد کاهش یافت. بهای مس که یکی از شاخص‌های سلامت صنعت جهانی است، کمتر از یک درصد کاهش یافت.

کریس روپکی، از اقتصاددانان برجسته بانک اتحادیه موفگ در یادداشتی در روز سه شنبه نوشت: «جنگ تجاری آمریکا با دنیا سوراخ بزرگی در اعتماد تولیدکنندگان ایجاد کرده است. بخش تولید رسماً افت کرده و افزایش تعرفه‌های چین و کاهش صادرات آمریکا واقعاً آسیب زننده است.»

ترامپ همچنان اصرار دارد که درد ناشی از جنگ تجاری عمدتاً متوجه چین خواهد شد و نه آمریکا. روز جمعه ترامپ گفت شرکت‌های آمریکایی در واکنش به تعرفه ها، در حال ترک چین هستند. او مدعی شد هر شرکتی که از مسئله تعرفه‌ها گلایه کند دچار سوءمدیریت شدید است و ربطی به جنگ تجاری ندارد.