زندان‌های سری بن سلمان در عربستان

 وبگاه خبری العربی الجدید در گزارشی با عنوان «زندان‌های سری بن سلمان جهنم ناپدیدشدگان اجباری در عربستان» از وجود زندان‌های سری متعلق به ولی‌عهد سعودی در عربستان پرده برداشت.

اخبار بین الملل-در این گزارش آمده است: مقامات سعودی فقط  به ظلم، سرکوبگری و بازداشت‌های گسترده فعالان زن و مرد سیاسی و حقوقی و زندانی کردن آنها رضایت نمی‌دهند بلکه  براساس گفته‌های سازمان‌های حقوق بشر عربستانی که در خارج از کشور فعالیت می‌کنند، رژیم سعودی حتی ده‌ها تن از  فعالان را در زندان‌های مخفی نگه می‌دارد و هیچ گونه اطلاعی از آنها در اختیار خانواده‌هایشان قرار نمی‌دهد و حتی گمانه زنی‌ها حاکی از کشته شدن برخی از این فعالان زندانی زیر شکنجه ماموران سعودی است.

سازمان «القسط» در گزارشی در اوایل سال جاری پنج مورد ناپدید شدن اجباری را به ثبت رسانده است. سازمان حقوق بشر اروپایی عربستان هم در بیش از یک گزارش درباره ناپدید شدن اجباری در عربستان سعودی و ترس از سرنوشت این ناپدید شدگان صحبت می‌کند ، در حالی که دیدبان حقوق بشر هم در گزارشی گفته است که هزاران نفر در عربستان سعودی قربانی بازداشت‌های خودسرانه هستند.

از زمان روی کار آمدن شاهزاده «محمد بن سلمان» در ژوئن سال ۲۰۱۷ ، سعود القحطانی، مشاور دربار سلطنتی و بازوی امنیتی بن سلمان به ساخت زندان‌های مخفی از طریق ریاست امنیت کشور اقدام کرد که یک دستگاه امنیتی است که برای رسیدگی به مسائل امنیتی ویژه ولی‌عهد  تشکیل شده و شامل بازجویی، شکنجه و زندان جدا از دایره زندان‌های وزارت کشور عربستان است.

مقامات سعودی بازداشت شدگانی را که قصد شکنجه آنها را به قصد اعتراف گیری دارند در آپارتمان‌هایی مبله یا مجتمع‌های مسکونی متعلق به ریاست امنیت کشور عربستان که در سراسر عربستان وجود دارد حبس می‌کنند.  برخی از بازداشتی‌ها بر مبنای شهادت خانواده‌های خود گفتند که  آنها برای مدت طولانی در زندان‌های مخفی نگه داشته شده‌اند.

«ولید فتیحی» پزشک سعودی-آمریکایی و «لجین الهذلول» فعال حقوقی و سیاسی  سعودی که ماه مه ۲۰۱۸ بازداشت شد از جمله قربانیان ناپدیدشدن اجباری در عربستان هستند. «علیاء الهذلول» خبر داده است که لجین درابتدا در یک آپارتمان مبله متعلق به ریاست امنیت کشور عربستان نگاه داشته شد و در آنجا که یک بازداشتگاه غیررسمی بود مورد شکنجه و ضرب و شتم دستگاه امنیتی تحت نظارت سعود القحطانی قرار داشت.

علیاء الهذلول در مقاله‌ای در روزنامه نیویورک تایمز گفت که خواهرش توسط سعود القحظانی در داخل زندان مخفی تهدید به تجاوز و قتل و انداختن جسدش در فاضلاب شده است. لجین پس از اینکه مدتی در یک آپارتمان نگه داری شد به زندان ذهبان منتقل شد و در آنجا برایش پرونده درست کرده و او را به عنوان یک زندانی رسمی معرفی کردند و بعد از آن هم به زندان الحائر در ریاض منتقل شد تا سرنوشتش مشخص شده باشد .

اما صدها بازداشتی دیگر هنوز در داخل زندان‌های مخفی واقع در عربستان در معرض ناپدید شدن اجباری قرار گرفته و از سرنوشت آنها خبری نیست. «سلمان الدویش» یکی از آنهاست که احتمال داده‌اند پس از شکنجه توسط نیروهای امنیتی ولی‌عهد به قتل رسیده باشد .

الدویش یکی از نزدیکان «محمد بن نایف» ولی عهد سابق در آوریل سال ۲۰۱۶ است که به دلیل توئیت‌های خود علیه محمد بن سلمان بازداشت شد و به زندان‌های رسمی عربستان منتقل شد، اما با ولی‌عهد شدن بن سلمان مقامات سعودی دستور دادند او از زندان آزاد و تحویل ریاست امنیت کشور شود. الدویش در زندان‌های مخفی این نهاد امنیتی مورد شکنجه قرار گرفت تا جایی که دیگر هیچ خبری از وی نیست و حساب کاربری زندانیان عقیده معتقد است که وی به قتل رسیده است.

«ترکی الجاسر»، روزنامه نگار و نویسنده معارض سعودی هم دیگر فعال رسانه‌ای است که گفته ‌می‌شود در زندان‌های سری عربستان زیر شکنجه به قتل رسیده است.

یک معارض عربستانی مقیم آمریکا در رابطه با دلیل اینکه مقامات سعودی به جای زندان‌های رسمی زندانیان را در زندان‌های مخفی نگه می‌دارند اظهار داشت: با وجود استبداد بن سلمان و سلطه مطلق وی بر حکومت ، بوروکراسی دولت و لزوم وجود اوراق و مدارک برای هر زندانی و مشخصات رسمی آنها در وزارت کشور این اطلاعات را در معرض نشت قرار می‌دهد.

وی افزود: وجود دوربین در زندان‌های بزرگ اصلی عربستان هم به معنای این است که ویدیوهایی از شکنجه بازداشتی‌ها ممکن است توسط هواداران زندانیان  که بسیار محبوب هستند  یا توسط عموزاده‌های بن سلمان فاش شود. به ویژه که عربستان یک جامعه بزرگ قبیله‌ای است  از همین رو بن سلمان برخی را در زندان‌های مخفی نگاه داشته و  مطابق میل خود شکنجه می‌کند و بعد از اتمام کارش با این زندانی‌ها آنها را به زندان‌های رسمی منتقل می‌کند.