در خواست نخست وزیر ژاپن از روسیه

آبه شینزو» نخست‌وزیر ژاپن از «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه دعوت کرد با انعقاد معاهده صلح میان دو کشور «مأموریتی تاریخی» را به انجام برسانند.

اخبار بین الملل- به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، آبه روز پنجشنبه در نشستی اقتصادی در شهر «ولادیووستوک» روسیه گفت روابط و همکاری‌های جدید میان ژاپن و روسیه، در نتیجه تلاش‌های هردو طرف انجام شده است.

شینزو آبه گفت: «فراتر از آن، مأموریت تاریخی به‌جمع‌بندی رسیدن درباره یک معاهده صلح قرار دارد».

پوتین نیز متقابلاً تأکید کرد: «مهم نیست چقدر دشوار باشد... ما به سمت جلو حرکت خواهیم کرد... معاهده صلحی را بر پایه اعلامیه سال ۱۹۵۶ مورد جمع‌بندی قرار دهیم».

«یوشییده سوگا» سخنگوی کابینه ژاپن پیش‌تر در نشستی مطبوعاتی درباره این دیدار گفت که لازم است رهبران دو کشور به‌خاطر «مسائل موجود میان دو ملت» به‌طور مستقیم با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

ماه گذشته  پوتین پس از دیدار با آبه گفت که دو کشور درباره پیمان صلح گفت‌وگو کردند، اما این گفت‌وگوها که ظاهراً بی‌نتیجه بوده قرار است همچنان ادامه داشته باشد

 جزایر کوریل که در ژاپن با عنوان قلمروی شمالی نامیده می‌شود، در پایان جنگ جهانی دوم توسط نیروهای شوروی سابق تصرف شدند. هر دو کشور مدعی مالکیت بر این جزایر هستند و ژاپن به دنبال بازگرداندن آن به قلمروی خود است. اختلافات میان ژاپن و روسیه بر سر این منطقه از زمان پایان جنگ جهانی دوم تا کنون ادامه داشته و لاینحل باقی مانده است.