اردوغان اروپا را تهدید کرد

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه امروز اعلام کرد این کشور در صورتی که حمایت‌های بین‌المللی در خصوص مهاجران را دریافت نکند ممکن است اجازه دهد مهاجران سوری راهی کشور‌های اروپایی شوند.

اخبار بین الملل- اردوغان گفت: «مجبور خواهیم شد دروازه‌ها را باز کنیم. نمی‌توانیم همه بار مهاجران را بر دوش خود بکشیم».

رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه بار دیگر بر عزم این کشور برای تأسیس «منطقه امن» در شمال شرقی سوریه به همراه آمریکا تا پایان ماه سپتامبر تأکید کرد. او با این حال، گفت که آنکارا در صورت لزوم آماده است به تنهایی اقدام کند.

هفته گذشته، اردوغان گفته بود ترکیه هیچ تأخیری را در ایجاد «منطقه امن» در سوریه تحمل نخواهد کرد و اگر از مذاکرات با آمریکا نتیجه‌ای حاصل نشود، آنکارا عملیات خود را در آنجا آغاز می‌کند.

از زمان وقوع جنگ سوریه در سال ۲۰۱۱، ترکیه میزبان حدود ۴ میلیون مهاجر سوری ثبت نام شده بوده است. روزنامه «الوطن» سوریه با استناد به مقامات مهاجرت محلی در ماه آوریل اعلام کرد بیش از ۳۶۰۰ مهاجر سوری از ابتدای سال ۲۰۱۹ ترکیه را به مقصد خانه‌هایشان ترک کرده‌اند.

در مارس ۲۰۱۶، اتحادیه اروپا و ترکیه به توافق رسیدند که اقدامات سختگیرانه تری علیه قاچاقچیان انسان انجام دهند و مهاجرت غیرقانونی از طریق دریای اژه را متوقف کنند. به این منظور بروکسل متعهد شد ۶ میلیارد یورو (حدود ۶.۶ میلیارد دلار) برای کمک به ترکیه به منظور رسیدگی به میلیون‌ها پناهجو در این کشور در نظر بگیرد.

در ابتدای سال ۲۰۱۹، اردوغان از اتحادیه اروپا به دلیل اجرایی نکردن این توافق انتقاد کرد و گفت ترکیه ۳۵ میلیارد دلار برای میزبانی حدود ۴ میلیون پناهنده هزینه کرده است. در ماه ژوئیه، کمیسیون اروپا مجموعه جدیدی از اقدامات کمکی به میزان ۱.۴۱ میلیارد یورو (۱.۵ میلیارد دلار) برای اطمینان از حمایت اتحادیه اروپا از پناهندگان و جوامع میزبان در ترکیه در نظر گرفت.