دانمارک به ائتلاف اروپا در تنگه هرمز می‌پیوندد

«مت فردریکسن» نخست‌وزیر دانمارک روز جمعه اعلام کرد در حال مشورت با متحدان اروپایی برای پیوستن به ائتلاف دریایی اروپا در تنگه هرمز هستیم.

اخبار بین الملل_ به نوشته پایگاه خبری «سوئیس اینفو»، فردریکسن گفت: «درحال بررسی احتمال مشارکت نیروی دریایی دانمارک در مأموریت دریایی بین‌المللی به رهبری اروپا هستیم».

فردریکسن افزود: «در حال گفت‌وگو با تعدادی از کشورهای اروپایی درباره این موضوع هستیم که چگونه چنین اقدامی می‌تواند سازماندهی شود».

سوم تیرماه سال جاری یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران با بیان اینکه آمریکا در تلاش است تا ائتلافی دریایی متشکل از چند کشور برای «حراست از آزادی تردد» در خلیج فارس و تنگه هرمز تشکیل دهد، مدعی شد: «هدف، ایجاد بازدارندگی فعال است، چراکه ایرانی‌ها می‌خواهند بروند و هر کاری می‌خواهند انجام دهند و بعد بگویند که "ما این کار را نکردیم." ما می‌دانیم آن‌ها چه کرده‌اند.»

دولت دانمارک  چهارم مرداد ماه از پیوستن به طرح ایجاد ائتلاف نظامی دریایی در خلیج فارس برای حفاظت و اسکورت کشتی‌های تجاری استقبال کرده بود اما مدتی بعد شبکه تلویزیونی «tv2» دانمارک گزارش داد: «گرچه به نظر می‌رسید یک اکثریت پارلمانی از پیوستن دانمارک به یک ماموریت دریایی به رهبری اتحادیه اروپا برای حصول اطمینان از تردد کشتی‌ها از طریق تنگه هرمز حمایت کند، اما حزب سوسیال لیبرال حالا تغییر عقیده داده است.

نشریه آمریکایی «فارین‌پالیسی» درباره دلیل احتمالی تصمیم دانمارک نوشت، تا قبل از آن‌که رئیس‌جمهور آمریکا با مخالفت دانمارک با فروش «گرینلند» به خشم آید، احتمال بررسی موضوع پیوستن «کپنهاگ» به ائتلاف دریایی واشنگتن در تنگه هرمز وجود داشت.

ماجرای جنجال آمریکا و دانمارک از آنجا شروع شد که ابتدا روزنامه جمهوری‌خواه «وال استریت ژورنال» و سپس شبکه دموکرات «سی‌ان‌ان» از علاقه دونالد ترامپ برای خرید جزیره گرینلند از دانمارک خبر دادند، جزیره‌ای که میزبان یک پایگاه راداری آمریکا برای رصد موشک‌های بالستیک قاره‌پیما است.

پس از آن،  اظهارات قاطع مقام‌های دانمارک و گرینلند علیه ایده فروش این منطقه‌ خودگردان تحت قیمومیت کشور دانمارک به واشنگتن، عصبانیت رئیس‌جمهور آمریکا را در پی داشت و او سفر از قبل برنامه‌ریزی شده‌اش به دانمارک را لغو کرد.