خلیلزاد به میز مذاکره با طالبان بازگشت

«زلمی خلیلزاد» نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان پس از پنج روز گفت‌وگو با سران حکومت وحدت ملی و شخصیت‌های سیاسی برای از سر گرفتن گفت‌وگوها با طالبان به قطر بازگشته است.

اخبار بین الملل- براساس گزارش‌ها ژنرال «اسکات میلر» فرمانده نظامیان آمریکایی و ناتو در افغانستان نیز در این سفر خلیلزاد را همراهی می‌کند.

«سهیل شاهین» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان نیز در توئیتی ضمن تایید دیدار با این مقامات ارشد آمریکایی نوشت: «دیروز نشست مذاکراتی ما با طرف آمریکایی تا ساعت 2:30 بامداد ادامه داشت و جمعه ملا برادر و هیئت همراهش با زلمی خلیلزاد، ژنرال میلر و وزیر خارجه قطر نشست مشترک داشتند».

خلیلزاد پیش از این در یک برنامه تلویزیونی گفته بود که با طالبان به اصول توافق دست پیدا کرده و پس از امضای این توافق آمریکا در یک بازه زمانی 135 روزه 5400 نفر از نیروهایش را از افغانستان خارج می‌کند و این خروج ابتدایی به معنی تعطیل شدن 5 پایگاه نظامی آمریکا و تحویل این پایگاه‌ها به دولت افغانستان خواهد بود.

 عدم مشارکت کابل در روند مذاکرات نگرانی‌های مقامات افغان را از توافق احتمالی آمریکا با طالبان در پی داشته و سبب شد تا ریاست جمهوری افغانستان بطور مستقیم و واضح نگرانی‌اش را در این باره اعلام کند.

«صدیق صدیقی» سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان روز چهارشنبه در توئیتی خواستار توضیح واشنگتن درباره چگونگی جلوگیری از پیامدها و خطرات ناشی از توافق با طالبان شد.

با این حال، یکی از مهمترین شروط طالبان برای صلح و مذاکرات بین‌الافغانی، خروج کامل نیروهای خارجی است.