نامزد انتخابات تونس: کنار فلسطین می‌ایستیم

«حمة الهمامی» سیاستمدار چپگرای تونس و سخنگوی حزب «العُمال» (کارگران) اعلام کرد که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری تونس، مذاکره با اتحادیه اروپا را بسرعت متوقف می‌کند.

اخبار بین الملل_ انتخابات زودهنگام تونس حدود یک هفته دیگر در سراسر این کشور با حضور ۲۶ نامزد که دو نفرشان زن هستند، برگزار خواهد شد. 

به گزارش خبرگزاری تونس (وات)، الهمامی که نامزد «ائتلاف الجبهة الشعبیة» است، در تبلیغات انتخاباتی اعلام کرد که همه توافق‌های زیان‌بار برای کشورش را لغو می‌کند و توضیح داد: در صورت موفقیت در انتخابات، مذاکرات با اتحادیه اروپا در خصوص توافقنامه تبادل آزاد و فراگیر و عمیق (آلیکا) را لغو خواهد کرد.

تونس عضوی از توافق «شراکت اروپامدیترانه» است؛ توافقی است که جولای 1995 امضا و سه سال بعد در مارس 1998 اجرایی شد و هدفش ایجاد منطقه تجارت آزاد در دو طرف بود. طبق این توافق، از سال 2008 تمام تولیدات صنعتی صادراتی به تونس از تعرفه گمرکی معاف شد. از سال 2015 نیز مذاکرات درباره «توافق تبادل آزاد و فراگیر» (آلیکا) آغاز شده و برخی کارشناسان به دلیل عدم توان تونس در رقابت با تولیدات اروپایی با آن مخالف هستند.

الهمامی به خبرگزاری تونس گفت: دفاع از حاکمیت ملی، ملی کردن منابع کشور و تحقیق درباره آن و اطلاع‌رسانی نتیجه به مردم و لغو همه توافق‌های زیان‌بار برای تونس، و بازنگری توافق‌های دوجانبه یا چندجانبه غیرمتوازن از مهم‌ترین برنامه‌های من است. مذاکرات با اتحادیه اروپا درباره توافق تبادل آزاد و عمیق (آلیکا) و همچنین سیاست استقراض بی‌برنامه را لغو خواهم کرد و در صورت نیاز درباره این مسئله [و مسائل دیگر] همه‌پرسی برگزار خواهد شد.

این نامزد انتخابات تونس که از معارضان دولت الحبیب بورقیبه و زین العابدین بن علی و حتی دولت الباجی قائد السبسی است، گفت، تعهد می‌کند که در میان مردم باشد، با مفسدان، دلالان، مستبدان و استعمارگران سرسخت رفتار کند و تأکید کرد که «سابقه مبارزاتی خود، شاهدی بر مدعای است». 

الهمامی همچنین در گفت‌وگویی که از تلویزیون «تونس الیوم» پخش شد، با تأکید بر لزوم تقویت جایگاه تونس، اعلام کرد که کشورش باید از سایه اتحادیه اروپا خارج شود. او گفت، دیگر دوره اینگونه روابط گذشته و تونس امروز شاهد تناقض‌هایی بزرگ است. الهمامی تأکید کرد، کشورش به سیاستی نیاز دارد که در مقابل مستبدان و استعمارگران جدید مقاومت کند. 

او با اشاره به تلاش برخی کشورهای عربی برای عادی‌سازی روابط به رژیم صهیونیستی تأکید کرد که در صورتی که رئیس جمهور شود در کنار فلسطین می‌ایستد و همه مظاهر عادی‌سازی را متوقف می‌کند. الهمامی گفت: من اگر رئیس جمهور شوم از همه مسائل عربی حمایت خواهم کرد و از هر ملت عرب که مقابل استعمار مقاومت کند و در رأس آن از فلسطین حمایت خواهم کرد. او این سوال را مطرح کرد که کشورش چرا با الجزایر روابط خوبی ندارد یا چرا در لیبی فعالانه وارد نشده است.

او در پاسخ به سوالی درباره روابط با سوریه گفت: در خصوص روابط با سوریه، جنایت کردند. در تونس کنفرانس دوستان سوریه برگزار کردند. کنفرانس دوستان نبود، دشمنان سوریه بود... من از احیای روابط با سوریه حمایت می‌کنم. من از بشار اسد حمایت نمی‌کنم بلکه حامی حق مردم سوریه در تعیین سرنوشت خودشان هستم.

مناظرات انتخابات تونس از امشب آغاز می‌شود. قرار بود انتخابات ریاست جمهوری تونس، هفدهم نوامبر (۲۰۱۹) برگزار شود اما مرگ «الباجی قائد السبسی» رئیس جمهور فقید این کشور، انتخابات را جلو انداخت.

السبسی، ۲۵ جولای گذشته در ۹۲ سالگی درگذشت و طبق قانون که مقرر کرده طی مهلت ۹۰ روزه رئیس جمهور جدید انتخاب شود، «محمد الناصر» رئیس پارلمان مسئولیت‌های او را بر عهده گرفت.

مهم‌ترین نامزدها یوسف الشاهد نخست‌وزیر مستعفی، المنصف المرزوقی رئیس جمهور سابق، عبدالکریم الزبیدی وزیر دفاع و عبدالفتاح مورو از سرشناس‌ترین نامزدان انتخابات 2019 هستند. 

اولین انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در تونس، در نوامبر سال ۱۹۵۹ برگزار شده و تا سال ۱۹۷۴ حبیب بورقیبه تنها نامزد آن بوده است. بعد از او زین‌العابدین بن علی نخست‌وزیر دولت بورقیبه با نوعی کودتا قدرت را به دست گرفت و تا سال ۲۰۱۱ که بر اثر قیام مردمی به عربستان سعودی گریخت، قدرت را در دست داشت.