عربستان برای توقف حملات خود علیه یمن آماده می‌شود

پایگاه اینترنتی العهد در یادداشتی به قلم «اسماعیل المحاقری»، نوشت:

اخبار بین الملل- آمریکا همواره زمانی که متحدانش دیگر قادر نیستند نقشی را که به‌دلیل آن تحت حمایت آمریکا قرار دارند ایفا کنند، تنها رها می‌کند. عربستان سعودی نیز از این قاعده مستثنی نیست. صرف نظر از آنچه تاکنون روی داده است و هزینه‌های سنگینی که سعودی‌ها متقبل شده‌اند و خدماتی که برای اجرای نقشه‌های آمریکا و از جمله طرح تجزیه کشور‌های منطقه ارائه کرده‌اند، این موضوع مدت زیادی طول نخواهد کشید. البته باج خواهی و سوء استفاده همچنان ادامه خواهد یافت.

آمریکائی‌ها در تجاوز به یمن، همه گونه پشتیبانی را از ریاض به‌عمل آورده اند و دولت ترامپ تلاش می‌کند خود را به مانند کبوتر صلح جلوه دهد. گوئی که جنگ یمن هیچ سود و زیانی برایش ندارد. این درحالی‌است که جنایات جنگی در یمن موجب قتل و آوارگی صد‌ها هزار غیرنظامی شده است و به اذعان سازمان ملل متحد، بزرگترین فاجعه انسانی را در جهان رقم زده است.

«دیوید شنکر»، معاون وزارت خارجه آمریکا در امور شرق نزدیک، در میان سخنانش درخصوص بقایای موشک‌ها و پهپاد‌هایی که عمق خاک عربستان را هدف قرار دادند، گفت: واشنگتن در تلاش است برای حل منازعه یمن راهی بیابد که همه طرف‌ها با آن موافق باشند و منجر به توقف جنگ در این کشور شود.

شنکر که در یک پایگاه نظامی سخن می‌گفت، افزود: ما با «مارتین گریفیتس»، سخنگوی سازمان ملل گفتگو می‌کنیم و با متحدان سعودی مان نیز در تماس هستیم. با انصارلله نیز احتمالاً گفتگو‌هایی داریم و تلاش می‌کنیم راه حل مقبولی برای این درگیری بیابیم.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال اواخر ماه اوت گذشته نوشت: یکی از طرفین این گفتگو‌ها «هیأت ملی» است که به نمایندگی از دولت صنعا در گفتگو‌ها حضور دارد و طرف دیگر، عربستان سعودی است که عملاً از دولت قانونی یمن فاصله دارد. این روزنامه افزود: دولت ترامپ تلاش می‌کند گفتگو‌های محرمانه مستقیمی را در مسقط، پایتخت عمان، با جنبش انصارالله برای پایان دادن به جنگ یمن آغاز کند.

کاخ سفید به این شکل در واقع تلاش می‌کند عربستان سعودی را از باتلاق یمن نجات دهد. البته ترامپ این تمایل خود را نیز پنهان نمی‌کند که می‌خواهد یکی از عوامل تاثیر گذار در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را نیز از بین ببرد. زیرا وی افزون بر حمایت نامحدود از محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی برای فروش سلاح به وی علیرغم اعتراضات کنگره اصرار ورزیده است.

از نظر یمنی ها، آمریکا یکی از عوامل اساسی تجاوزگری به یمن است که به خاطر منافعش نقش مهمی در ادامه جنگ یمن دارد. زیرا جنگ یمن فرصت مناسبی برای معاملات تسلیحاتی و کسب درآمد است؛ بنابراین آمریکا قانوناً و اخلاقاً مسئول پیامد‌های جنگ یمن به شمار می‌رود.

تصادفی نیست که درخواست‌های آمریکا برای توقف تجاوزگری به یمن با تلاش‌های سعودی برای حل اختلافاتش با متحد اماراتی اش هم زمان شده است. این اختلافات پس از آن بروز کرد که نیرو‌های تحت حمایت امارات با توسل به زور و با پشتیبانی هواپیما‌های اماراتی، عدن و شهر‌های جنوبی را تحت کنترل خود گرفتند و سعودی را از این مناطق بیرون راندند. اکنون رژیم سعودی با بحران گزینه‌های متعدد مواجه است و به دنبال راهی برای حفظ آبروی خود در عین حفظ بیشترین مقدار ممکن از نفوذ و سلطه‌اش در یمن و به ویژه جنوب این کشور است.

در حالی که نمایندگان امارات و سعودی در «شبوه» بر طبل جنگ می‌کوبند، به نظر می‌رسد عربستان سعودی ناچار به پذیرش تغییرات به وجود آمده تحملیی از سوی متحد اماراتی اش استف البته فقط در حد آنچه تاکنون روی داده است. این موضوع را می‌توان در هشدار‌های ریاض علیه همه طرف‌های درگیری‌های نظامی اخیر و تاکید بر عدم مسامحه با آن‌ها می‌توان مشاهده کرد.

در چهارمین سال جنگ توفان قاطعیت میان نمایندگان سعودی و امارات اوضاع این گونه است و طرفین اخوان المسلمین [یمن]را به خیانت و فرصت طلبی برای تحقق اهداف سیاسی خاص خود متهم می‌کنند ... آنچه در اظهارات مسئولان سعودی در خصوص عملکرد اخوان المسلمین دیده نمی‌شد، اکنون در رسانه‌های رسمی شان مشاهده می‌شود و حملات رسانه‌ای علیه این گروه آغاز شده است. از آن‌ها خواسته می‌شود از آنچه ارتش ملی نامیده می‌شود و از روند سیاسی حمایت نکنند تا مقدمه‌ای برای کنار کشیدن از جنگ شود. به این بهانه که جنگ یمن فقط به خود یمنی‌ها مربوط است. به گفته بسیاری از تحلیلگران و مقاله نویس‌های سعودی نزدیک به مراکز قدرت در عربستان، اخوان المسلمین [یمن]هیچگاه از پشتیبانی زمینی و دریائی و هوائی ائتلاف برخوردار نبوده است.

به نظر می‌رسد اتکای عربستان سعودی به «حزب الاصلاح» برای به نتیجه رساندن جنگ و توطئه چینی در یمن یا انتقام گیری از دشمنانش، رؤیا‌های کسانی است که ادبیات قواعد بازی را درک نمی‌کنند. ادبیاتی که رژیم سعودی به آن تسلط کامل دارد. اخوان المسلمین یمن نیز چنانکه برای ورود به جنگ و تشدید محاصره به عربستان سعودی وابسته بوده‌اند، در آینده نیز برای توجیه اشتباهات و شکست و ناکامی‌ها مورد استفاده قرار خواهند گرفت.