بازگشت سوریه به اتحادیه عرب حتمی است

«سید الخضر» سرتیپ بازنشسته ارتش مصر و رئیس جمعیت دوستی سوریه و مصر، می‌گوید تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب بر خلاف اصول و میثاق این اتحادیه بود.

اخبار بین الملل- او در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری شبکه روسیا الیوم، گفت که در ماده دوم میثاق اتحادیه عرب بر صیانت از استقلال و حاکمیت اعضا در برابر متجاوزان تأکید شده است.

این کارشناس نظامی همچنین گفت که طبق ماده هشتم میثاق اتحادیه عرب، اعضا باید به حاکمیت یکدیگر احترام گذاشته و متعهد شوند که هیچ اقدامی در راستای تغییر حکومت‌ها انجام ندهند و اقدام برخی اعضای اتحادیه عرب در راستای براندازی دولت سوریه و تهدید تمامیت ارضی مخالف با قوانین اتحادیه عرب است.

«سید الخضر» تأکید کرد که اقدامات برخی اعضای اتحادیه عرب موجب تهدید امنیت ملی کشورهای عربی شده و توازن را در منطقه خاورمیانه و حوزه خلیج فارس برهم زده است.

او گفت که در همین حال برخی کشورهای عربی نیز به خطرات تعلیق سوریه واقف هستند و مصر از جمله این کشورهاست و بارها خواستار بازگشت سوریه به اتحادیه عرب شده اما تصمیم بازگشت سوریه کماکان با اعتراضاتی مواجه است اما حتمی است.

رئیس انجمن دوستی سوریه و مصر در این راستا به گزارش اخیر روزنامه «واشنگتن پست» اشاره کرد که در آن آمده است پس از تصمیم برخی دولت‌های عربی برای عادی‌سازی روابط با سوریه، دولت آمریکا به شدت عصبانی شده و به این کشورها هشدار داده است.

در همین راستا روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» روز جمعه در گزارشی نوشت که شکست بازگشت سوریه به اتحادیه عرب تا حد زیادی وابسته به آمریکا است. این روزنامه همچنین نوشت که اخراج سوریه از اتحادیه عرب در سال ۲۰۱۱ نیز به درخواست آمریکا صورت گرفت.