عطوان: بولتون به‌عنوان ابزار وحشت به‌کار گرفته شد و با ذلت رفت

«عبد الباری عطوان»، نویسنده مشهور جهان عرب ساعتی پس از انتشار خبر اخراج غیرمترقبه جان بولتون ، مشاور امنیت ملی کاخ سفید توسط رئیس جمهور آمریکا  یادداشت امروز بخش سخن سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم را به همین موضوع اختصاص داد.

اخبار بین الملل- نویسنده با طرح این سوال در بخشی از عنوان یادداشت خود که «چه کسانی در خاورمیانه از رفتن بولتون به سوگ می‌نشینند؟» به دلایل و نتایج احتمالی برکناری وی پرداخت که یکی از ضلع‌های تیمی بود که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران آن را به عنوان «تیم ب» و جنگ‌طلبی که جهان را ناامن کرده است، معرفی کرد.
در این یادداشت آمده است: جان بولتون  پست خود را به عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا  رها کرد بدون اینکه رویای خود را در برپایی جشن تغییر نظام ایران در کنار مخالفان در تهران برآورده کند. چیزی که جان بولتون در گردهمایی سالانه مخالفان (گروهک منافقین ) در پاریس به آن وعده داد و بدون اینکه خوان گوایدو به جای نیکلاس مادورو رهبر ونزوئلا شود و بدون اینکه پیونگ یانگ پایتخت کره شمالی بمباران شود؛ بولتون لیست بلندی از این دست رویاها داشت.

عطوان افزود: شخصیت‌های متعددی پس از دریافت خبر برکناری بولتون  دچار افسردگی خواهند شد که مهمترین آنها بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و برخی از سران حوزه خلیج فارس به ویژه در عربستان سعودی و امارات هستند که امید داشتند به حکم حضور بولتون در کاخ سفید، آمریکا ضربات منحصر به فردی به ایران وارد کند و منجر به سرنگونی نظام ایران شود تا یک دولت طرفدار آمریکا و برنامه‌های آن در منطقه ایجاد شود که نخستین تصمیم آن افتتاح سفارت اسرائیل در قلب تهران باشد.

رای الیوم آورده است: بولتون که به دلیل موضع گیری سخت  و افراطی خود در قبال عرب‌ها و مسلمانان به کاخ سفید آمد  با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، عراق و سوریه  مخالف بود و هست و ترامپ را به نابودی این سه کشور تحریک می‌کرد حتی اگر برای این کار استفاده از بمب‌های هسته‌ای تاکتیکی لازم باشد.

نویسنده تاکید کرد: موضوع قابل توجه اینکه ترامپ ادعا کرد دلیل برکناری بولتون اختلافاتی بوده که با وی بر سر مسائل مختلف داشته است و این ادعایی مسخره است. ترامپ خودش پست مشاور امنیت ملی آمریکا را به بولتون داد زیرا مواضعی افراطی در بسیاری از پرونده‌های داغ منطقه و بخصوص ایران،کره شمالی و ونزوئلا داشت.

وی افزود: هیچ توضیحی برای این تناقض وجود ندارد غیر اینکه بگوییم ترامپ بولتون را به عنوان یک ابزار وحشت به کار گرفت و وقتی این ترفند او جواب نداد یعنی ایران، ونزوئلا و کره شمالی تسلیم نشدند و به دنبال تحریم‌های سخت آمریکا پرچم سفید را بالا نگرفتند، نقش او تمام شد و با ذلت و خواری بیرون انداخته شد.

به باور عطوان، ترامپ به جنگ تهدید می‌کند، اما از ورود به آن ترس دارد و معتقد است که می‌تواند از طریق مذاکره همه امتیازهای مطلوب خود را از دشمنانش بگیرد، زیرا در نزد ترامپ فرقی میان مسائل بین المللی و معاملات ملکی نیست. از همین رو دست از التماس برای دیدار با روسای کره شمالی و ایران برنداشت. او با رهبر کره شمالی دو بار دیدار کرد اما این دیدارها شکست خورد. در مورد ایران هم که هنوز افتخار دیدار با مقامات آن را پیدا نکرده است.

رای الیوم ادامه داد: رهبران طالبان که با دولت ترامپ و نماینده آن «زلمای خلیل زاد»، هشت ماه در قطر مذاکره کرده و توانستند امتیازهای مطلوب خود را از ترامپ بگیرند بدون اینکه امتیاز مهمی در ازای آن اعطا کرده باشند چه بسا کمر بولتون را شکستند و شوک روانی بزرگی به او وارد کردند، زیرا مخالف مذاکره با طالبان و یا خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و اجلاس محرمانه با آنها در کمپ دیوید بود که یکشنبه گذشته لغو شد.

نویسنده تصریح کرد: احتمال جنگ علیه ایران با برکناری بولتون از منصب خود بسیار کاهش یافت و بعید نیست برخی حامیان جنگ و عرب‌هایی از حوزه خلیج فارس که مشتاق وقوع جنگ علیه ایران بودند پرچم عزا را به مناسبت رفتن بولتون برافراشته کنند و ما به دلایل شناخته شده‌ای که مجالی برای شرح آن نیست در عزای آنها حضور نداریم.