رند پال: خوشحالم که بولتون جنگ‌طلب دیگر در کاخ سفید نیست

یک قانونگذار شناخته شده کنگره آمریکا در مصاحبه با رسانه محبوب دونالد ترامپ ، ضمن تاختن به مواضع «جنگ‌طلبانه» جان بولتون، اخراج او توسط رئیس‌جمهور آمریکا را ستوده است.

اخبار بین الملل-​ دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه از اخراج جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید خبر داد و در توئیتر نوشت: «من و همین‌طور برخی از افراد دیگر در دولت با بعضی از پیشنهادهای او به شدت مخالف بودیم، بنابراین از جان (بولتون) خواستم استعفایش را تقدیم کند».

«فاکس نیوز» ساعتی بعد از کنار رفتن بولتون از دولت ترامپ، با « رند پال » نماینده ایالت کنتاکی در مجلس سنای آمریکا مصاحبه کرده و نظر او را جویا شده است.

رند پال در پاسخ به سوال مجری فاکس نیوز درباره این موضوع گفت: «با خروج بولتون از کاخ سفید، تهدید جنگ در مناطق مختلف جهان به شدت کاهش یافته است. به نظر من، او نقطه نظر ساده‌لوحانه‌ای درباره جهان داشت مبنی بر اینکه ما باید در همه جا رژیم‌ها را ساقط و یک دولت دموکراتیک در آن جاها مستقر کنیم تا جهان را به یک جای بی عیب و نقص مبتنی بر تصویر مد نظر خودمان تبدیل کنیم. صادقانه بگویم که این کارها جواب نمی‌دهد و موثر نیست. سابقه طولانی از این موضوع وجود دارد که در نتیجه (دخالت آمریکا) در خلاص شدن از حکومت‌های مقتدر خودکامه در خاورمیانه، آشوب ایجاد شده است یا اینکه آن جاها به محلی برای پرورش تروریست‌ها تبدیل شده است».

قانونگذار کنگره ادامه داد: «در مجموع به نظر من، ایده او (بولتون) درباره اینکه نحوه تعامل (آمریکا) با ایران باید سرنگون کردن حکومت آنها باشد یا اینکه نحوه تعامل با کره شمالی باید سرنگونی کردن حکومتشان باشد، واقعا با موضعی رئیس‌جمهور متفاوت بوده است. رئیس‌جمهور واقعا دارد درباره این موضوع حرف می‌زند که ما تغییر رژیم (در دیگر کشورها) نداشته باشیم و برای منازعات در مناطق مختلف جهان به دنبال راه حل‌های دیپلماتیک باشیم. به نظر من رئیس‌جمهور سزاوار این است که فردی را به عنوان مشاور امنیت ملی داشته باشد که سیاست‌های او را پیش ببرد نه اینکه مانع پیشبرد این سیاست‌ها شود».


مصاحبه رند پال با فاکس نیوز

وی سپس گفت: «به نظر من، رویکرد و موضع بولتون درباره جهان، نادرست و ساده لوحانه بودند و من خوشحالم که شاهد خروج او (از مقام مشاور امنیت ملی) هستم و امیدوارم رئیس‌جمهور بتواند کسی را بیابد که واقعا به حرف‌هایی که رئیس‌جمهور می‌زند، گوش بدهد».

پال مدعی شد: «این رئیس‌جمهور، خارق‌‌العاده است. او در سخنرانی وضعیت کشور (سخنرانی سالیانه رئیس‌جمهور آمریکا در کنگره) خود گفت که کشورهای بزرگ در جنگ‌های ابدی نمی‌جنگند. او واقعا درست می‌گوید».

مجری فاکس نیوز با اشاره به اینکه با خروج بولتون، رئیس‌جمهور آمریکا شاهد کنار رفتن سومین مشاور امنیت ملی خود است، سوال کرد: «افراد بسیاری سوال می‌کنند که رئیس‌جمهور دنبال چیست و نماینده چه طرز تفکری است؟»

سناتور کنتاکی جواب داد: «موضوع جالب این است که اگر شما به دونالد ترامپ در طی یک دهه اخیر یا بیشتر نگاه کنید، متوجه می‌شوید که یکی از مسائلی که او مستمرا درباره آن صحبت کرده است، شاید بشود گفت که در ۲۰ یا ۳۰ سال اخیر درباره آن صحبت کرده است، آن است که ایده تغییر رژیم، کارساز نیست و او این موضوع را طی مدت‌های بسیار طولانی گفته است، او گفت که جنگ عراق (در سال ۲۰۰۳) اشتباه بود و ما با خلاص شدن از دست صدام حسین، ایران را جسور کردیم چرا که با بودن صدام حسین یک وزنه ایجاد موازنه در برابر ایران وجود داشت و اینکه خلا (ناشی از سرنگونی صدام) سبب ایجاد داعش شد».

رند پال گفت: «به نظر من، رئیس‌جمهور در باور به سیاست خارجی واقعگرایانه و نداشتن یک سیاست خارجی نومحافظه‌کارانه، ثابت قدم بوده است. به نظر من برخی از افرادی که در دولت او تعیین شدند، افرادی نبودند که واقعا موافق این باور رئیس‌جمهور نبودند. من می‌توانم به دوره ریگان اشاره کنم که در آن زمان، همه ما عشقمان را به رونالد ریگان ابراز می‌کردیم اما در نهایت افرادی وارد دولت او شدند که منطبق با موضع ریگان نبودند. این موضوع درباره همه دولت‌ها صادق است اما امیدواری و توصیه من این است که رئیس‌جمهور کسی را انتخاب کند که به حرف‌های او گوش دهد و خواهان رسیدن به اهداف او باشد».

وی افزود: «به نظر من، رئیس‌جمهور می‌تواند کاری قهرمانانه و چشمگیر انجام داده و ما را از افغانستان خارج کند و به نظر من او این کار را خواهد کرد اگر افرادی در دولت او نباشند که مواضع رئیس‌جمهور را نقض کنند و دستورکارهای مدنظر خودشان را پیش ببرند».