درخواست چین از آمریکا درباره کره شمالی

چین روز پنجشنبه ضمن طرح دوباره پیشنهاد برچیده شدن تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه کره شمالی، از آمریکا خواست در واکنش به حسن نیت پیونگ یانگ و ابراز تمایل این کشور به از سرگیری مذاکرات هسته ای، رویکرد به مراتب سازنده‌تر و مساعدتری در مذاکرات اتخاذ کند.

اخبار بین الملل-​ وانگ یی، وزیر امور خارجه چین اعلام کرد چین از "علامت‌های مثبت" اخیر کره شمالی در باب از سرگیری مذاکرات با آمریکا استقبال می‌کند. وی که در کنفرانس مشترک خبری با سیف الدین عبدالله، وزیر امور خارجه مالزی در پکن سخن می‌گفت، افزود: ما از مشاهده اینکه کره شمالی و آمریکا مذاکرات را طبق برنامه در اواخر این ماه از سربگیرند، خوشحال می‌شویم. تجربه نشان می‌دهد برای اینکه گفت‌وگو‌ها به پیشرفت دست پیدا کند باید نگرانی‌های اصلی دو طرف برطرف شود.

وزیر امور خارجه چین گفت: ما امیدواریم طرف آمریکایی در این زمینه تدابیر مثبت و عملی اتخاذ کند و برای کاستن از تنش‌ها و آرام کردن اوضاع و پیشبرد مذاکرات تلاش‌های لازم را صورت دهد.

وانگ در عین حال در سخنان خود به آزمایش‌های تسلیحاتی اخیر پیونگ یانگ اشاره‌ای نکرد ولی بار دیگر با اشاره به پیشنهادات قبلی پکن درباره کاهش تحریم‌ها علیه کره شمالی افزود: ما بر این باوریم شورای امنیت سازمان ملل باید در زمان مقرر، موضوع آغاز مذاکرات درباره لغو بند‌های قطعنامه تحریم کره شمالی را در دست بررسی قرار دهد تا از شدت مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها بر مردم این کشور کاسته شود.

کره شمالی روز دوشنبه اعلام کرد مایل است مذاکرات هسته‌ای را با آمریکا از سرگیرد؛ ولی هشدار داد در صورتی که واشنگتن رویکرد تازه‌ای در گفت‌وگو‌ها اتخاذ نکند، ممکن است توافقات میان دو کشور پایان یابد. با این همه کره شمالی ساعاتی پس از انتشار این خبر، چندین موشک کوتاه برد شلیک کرد.