مسکو: آمریکا امنیت جهان را در معرض خطر قرار داده است

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه امروز (پنجشنبه) هشدار داد که آمریکا با خروج از توافقات راهبردی و امتناع از تمدید آنها، امنیت جهانی را در معرض خطر قرار داده است.

اخبار بین الملل-​ به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» ریابکوف طی سخنرانی در مسکو ضمن اشاره به خروج واشنگتن از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) و تلاش برای خروج از پیمان «استارت» تصریح کرد که با توجه به رویه منفی که به ویژه در سال جاری میلادی مشاهده شده است، خطر وقوع یک جنگ هسته‌ای وجود دارد.

وی توضیح داد: «اوضاع ثبات راهبردی همچنان رو به بدتر شدن است. متأسفانه، این یک حقیقت است و حقیقتی است که نمی‌توان با آن جدال کرد. خطر، رو به رشد است...حتی اگر طرفین قصد آغاز یک درگیری هسته‌ای را نداشته باشند، باز هم خطر شیوع جنگ هسته‌ای وجود دارد».

این مقام روسی تصریح کرد که ظاهراً واشنگتن به دنبال فرار از ادامه همکاری با مسکو در زمینه پیمان کاهش تسلیحات «استارت» است.

ریابکوف در این خصوص توضیح داد: «گاهی اوقات، اقدامات همکاران غربی ما بیش از آنکه تهاجمی باشد، احساسی است» و احتمالاً استارت «قربانی بعدی اقدام آمریکا برای رهاسازی خود از میدان کنترل تسلیحاتی است».

وی همچنین در ادامه از تلاش آمریکا برای آماده‌سازی زمینه برای آزمایش هسته‌ای در رزمایش‌های جدید ابراز نگرانی کرد و هشدار داد: «ما از اوضاع پیمان جامع ممنوعیت آزمایش هسته‌ای نگران هستیم. آمریکا بعد از مطرح کردن اتهامات بی‌اساس (علیه روسیه) درباره نقض این پیمان، هم‌اکنون تلاش می‌کند تا زمینه آزمایشات خود را قبل از آنکه چنین آزمایش‌هایی را از سربگیرد، فراهم آورد».

پیمان کاهش تسلیحات راهبردی که به «استارت نو» معروف است، در آوریل 2010 بین آمریکا و روسیه به امضا درآمد و محدودیت‌هایی را برای آزمایشات موشکی هسته‌ای، موشک‌های بالستیک بین‌ قاره‌ای و بمب‌افکن‌های راهبردی و کلاهک‌های مستقر شده دو کشور ایجاد می‌کند. این توافق در سال 2021 منقضی می‌شود که البته گزینه تمدید این پیمان تا سال 2026 وجود دارد.

با این حال، اواخر مردادماه، «توماس کانتریمن» دستیار وزیر خارجه پیشین آمریکا در امور مربوط به امنیت بین‌الملل و ممنوعیت گسترش تسلیحات اتمی در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی «ریانووستی» تأکید کرد که دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به دنبال بهانه‌ای برای خروج از پیمان کاهش تسلیحات راهبردی تهاجمی یا همان «استارت» است.