نگرانی آنکارا از ورود عربستان به حیاط خلوت ترکیه

سفر اخیر وزیر خارجه عربستان به قبرس و اظهارات وی مبنی بر حمایت کشورش از مشروعیت و حاکمیت قبرس و همچنین نزدیکی اقتصادی قریب‌الوقوعی که ممکن است پرونده‌های اقتصادی مشترک میان آنها را به دنبال داشته باشد، بدون شک سیاستمداران ترکیه را نگران کرده و نشان می‌دهد که ریاض در حال آغاز مرحله جدیدی از برخورد با ترکیه است تا از طریق پرونده‌های مختلف و توافقات در زمینه سوخت و گردشگری با قبرس وارد حیاط خلوت ژئوپلیتیک آنکارا شود.

اخبار بین الملل- وب سایت ارم نیوز با انتشار یادداشتی درباره روابط عربستان و ترکیه و تأثیر احتمالی قبرس بر آن نوشت: "با هر گامی که امروز عربستان برمی‌دارد مشخص می‌شود، ترکیه در برآوردهای خود در روابط با عربستان دچار اشتباه شده است، آنکارا همواره با آن مخالفت می‌کند و بار دیگر دشمنی و چنانچه عربستان استراتژی صبر در مقابل آنکارا را در پیش نمی‌گرفت این روابط متزلزلی هم که اکنون میان آنها وجود دارد باقی نمی‌ماند.

حضور ابراهیم العساف، وزیر خارجه عربستان در قبرس در این زمان خاص نشان می‌دهد که ریاض در حال آغاز مرحله جدیدی از برخورد با ترکیه اردوغان است. پس از آنکه عربستان موفق به سد کردن طرح‌های ترکیه در کشورهای منطقه شد، اکنون وارد حیاط خلوت ژئوپلیتیک آنکارا شده است.

اظهارات العساف در پایتخت قبرس مبنی بر حمایت کشورش از مشروعیت و حاکمیت این کشور و نزدیکی اقتصادی قریب‌الوقوعی که ممکن است پرونده‌های اقتصادی مشترک میان آنها را به دنبال داشته باشد، بدون شک سیاستمداران ترکیه را نگران می‌کند. پس آیا پرونده مشترکی مهم‌تر از پرونده بخش انرژی و گاز مدیترانه در سواحل قبرس وجود دارد؟ به ویژه اینکه عربستان در این بخش متخصص بوده و می‌تواند شریک خارق‌العاده‌ای برای قبرس باشد، این درحالی است که اردوغان به دنبال اکتشاف گاز در این سواحل است.

اما پرونده دیگر بخش گردشگری است که اهمیت آن برای آنکارا کمتر از پرونده گاز نیست. گردشگری در هوا معتدل مدیترانه سعودی‌ها و در مجموع ساکنان حوزه خلیج فارس را جذب خود می‌کند و قبرس مولفه‌های گردشگری دارد که می‌تواند آن را جایگزین ترکیه‌ای کند که شاهد اتفاقات مداوم علیه گردشگران حوزه خلیج فارس بوده است و همین مسأله باعث شده است دامنه جایگزینان ترکیه برای آنها با مطرح شدن گزینه قبرس در کنار یونان و جمهوری آذربایجان گسترده‌تر شود.

نیت عربستان در عراق و به ویژه در اقلیم کردستان متفاوت با همین نیت در قبرس نیست، چراکه ترکیه مطمئناً نمی‌خواهد اقلیم از محدوده سیطره اجباری آن خارج شود اما سرمایه‌گذاری‌های عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس در آن محاسبات اردوغان را به هم می‌ریزد و او را از ناحیه جنوبی کشورش آزار می‌دهد.

اما درباره ناحیه جنوبی ترکیه باید گفت که میزان خشم ترکیه نسبت به سفر ثامر السبهان، وزیر مشاور عربستان در امور خاورمیانه در ژوئن گذشته به منطقه شرق فرات و دیدار وی با مقامات عشایر و کرد سوریه، بر کسی پوشیده نیست. گفته می‌شود این سفر با ایجاد یک فرمول توافقی میان عشایر عربی که عربستان در آنها نفوذ دارد و نیروهای کردی که آنکارا با آنها خصومت دارد، مقدمه حضور قدرتمند عربستان در این منطقه را فراهم می‌کند.

تفاوت اکنون در این مسأله است که عربستان سعودی نوعی انتفاضه منطقه‌ای را تجربه می‌کند که از طریق آن می‌تواند نقش خود را بازیابد، این درحالی است که رئیس جمهوری ترکیه به دنبال بازاریابی برای طرح منطقه امن در شمال سوریه بوده و منتظر فرصتی برای تماس با پادشاه سعودی است تا شاید بدین واسطه بتواند برخی از سیاست‌های خود را ترمیم کند".