بلومبرگ: جانسون قانون منع «برگزیت بدون توافق» را زیرپا می‌گذارد

«بوریس جانسون» نخست‌وزیر بریتانیا این گزینه را در سر دارد که اگر نتواند برای خروج از اتحادیه اروپا با بروکسل به توافق برسد، قانون جدید پارلمان را زیرپا گذاشته و برگزیت بدون توافق را اجرایی کند و سپس در دادگاه از این اقدام دفاع کند.

اخبار بین الملل- به نوشته پایگاه «بلومبرگ»، یک مقام ارشد دولت جانسون روز یکشنبه اعلام کرد جانسون مصمم است طرحی قاطعانه برای توافق با بروکسل را در ملاقات روز دوشنبه با «ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا ارائه کند.

جانسون سعی دارد به هر قیمتی که شده بروکسل را درخصوص توافق خروج از اتحادیه اروپا متقاعد کرده و آن را پیش از تاریخ اعلام شده در پارلمان نیز تصویب کند. او بارها تأکید کرده با توافق یا بدون توافق، برگزیت را در تاریخ ۳۱ اکتبر (۹ آبان) اجرایی کند.

با این حال جانسون به یونکر خواهد گفت تنها یک ماه برای نهایی کردن توافق باقی مانده است و در صورتی که مذاکرات این‌ دو به ثمر نرسد، زمان اجرای برگزیت تمدید نخواهد شد.

در صورتی که این توافق مورد تأیید اتحادیه اروپا قرار نگیرد، جانسون قانون جدید پارلمان انگلیس مبنی بر ممنوعیت اجرای برگزیت بدون توافق با بروکسل را زیر پا بگذارد و متعاقباً در دادگاهی که علیه او تشکیل خواهد شد شرکت کند. دادگاهی که به احتمال زیاد «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر یکی از شاکیان اصلی آن خواهد بود.

طبق قانون جدید پارلمان انگلیس، اگر جانسون نتواند تا ۱۹ اکتبر با اتحادیه اروپا به توافق برسد، باید زمان اجرای برگزیت را تمدید کند. 

جانسون در این باره گفت: «فریب کوربین و رهبران مخالفان را نخورید. آن‌ها از یک طرف می‌گویند من به دنبال توافق نیستم و از سوی دیگر قصد دارند مرا مجبور به تمدید [مهلت اجرای برگزیت] کنند. هردوی این‌ها اشتباه است. من در حال تلاش شدیدبرای رسیدن به توافق هستم اما به بلاتکلیفی‌ها خاتمه داده و در ۳۰ اکتبر [کشورمان را از اتحادیه اروپا] خارج می کنم».

موضع سرسختانه نخست‌وزیر، موجب افزایش مخاطرات بحران سیاسی و قانونی ناشی از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا می‌شود. سه و نیم سال از رأی مردم بریتانیا به خروج این کشور از اتحادیه اروپا می‌گذرد اما همچنان لندن نتوانسته راهی برای اجرای آن به‌نحوی که عواقب زیادی نداشته باشد پیدا کند.

پایگاه اینترنتی شبکه «سی‌ان‌ان»، «جان برکاو» رئیس مجلس عوام انگلیس روز پنجشنبه به جانسون درباره نادیده گرفتن قانون ممنوعیت خروج بدون توافق هشدار داد و آن‌ را به «بانک زنی» تشبیه کرد.

برکاو تهدید کرد اگر جانسون بدون توافق با بروکسل، برگزیت را در تاریخ ۳۱ اکتبر اجرایی کند، در همان روز از مقام خود استعفا خواهد داد.

با این حال رئیس مجلس عوام گفت اگر جانسون قصد انجام چنین کاری را داشته باشد، پارلمان «چنین احتمالی را از بین برده و با تمام قدرت این کار را انجام خواهد داد».

«پریتی پتل» وزیر کشور دولت جانسون روز یکشنبه در مصاحبه با «اندرو مار» مجری شبکه «بی‌بی‌سی» در این باره گفت: «نخست‌وزیر کاملاً به رسیدن به توافق [با بروکسل] متعهد است».

این در حالی است که «لئو وردکار» نخست‌وزیر جمهوری ایرلند در نشست خبری مشترک با جانسون در تاریخ ۱۸ شهریور بریتانیا را به نداشتن برنامه‌ای «واقع‌گرایانه» جهت یافتن جایگزینی برای «ترتیبات پشتیبان» متهم کرد که این ضمانتی برای جلوگیری از بسته شدن مرزهای بین ایرلند شمالی و جنوبی محسوب می‌شود.