هند نیاز نفتی خود را از روسیه تامین می‌کند

«دارمندرا پرادهان» وزیر نفت هند در دیدار امروز خود با «ایگور سچین» مدیر ارشد اجرایی «روس‌نفت» درباره آخرین تحولات در بازار‌های انرژی بحث کردند و دهلی‌نو اعلام کرد در نظر دارد برای تأمین نیاز انرژی خود واردات نفت خام از روسیه را افزایش دهد.

اخبار بین الملل- وزیر نفت هند پس از این دیدار گفت: «تحولات در بازار‌های انرژی از جمله منابع نفت خام جهانی، با توجه به حملات اخیر به تأسیسات آرامکو سعودی، مورد بحث قرار گرفت. در این زمینه، افزایش ورود نفت خام روسیه به پالایشگاه‌های هند مورد توجه قرار گرفت».

او در ادامه افزود دو کشور قول همکاری در بخش هیدروکربن را در میان سال‌های ۲۰۱۹-۲۰۲۴ دادند و یک کنسرسیوم هندی متشکل از چهار نهاد نفت و گاز دولتی برای همکاری در پروژه نفت روسیه توافق نامه همکاری امضا کرده است.

وزیر نفت هند همچنین گفت: «سچین برای تقویت همکاری برای تامین امنیت انرژی هند و مواد اولیه و نفت خام با کیفیت بالا ابراز آمادگی کرده است».

وزیر امور خارجه هند نیز در یک کنفرانس خبری دیگر گفت: «امروز به دسترسی به منابع انرژی قابل پیش‌بینی و مقرون به صرفه علاقمند هستیم و در حال گفت‌وگو با تامین‌کنندگانی از جمله ایران هستیم».

واردات نفت خام هند در دسامبر ۲۰۱۸، به بیش از ۴۵۰۰ بشکه در روز رسید. عراق بزرگترین تامین کننده نیاز نفتی هند است که بیش از یک پنجم نیاز دهلی نو را تامین می‌کند. عربستان در این زمینه در مقام دوم قرار دارد که با حمله اخیر به تاسیسات آرامکو در این کشور صادرات آن به نصف کاهش یافته است و مشتریان نفت ریاض نگران آینده تامین نیاز خود هستند.

سچین که معاون نخست‌وزیر روسیه در سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹ بوده است برای پیگیری گفت‌وگو‌ها میان نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در بیستمین اجلاس سالانه دوجانبه که اخیرا در مسکو برگزار شد به دهلی نو رفته است.