ترامپ: چین تهدیدی برای کل جهان است

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا ضمن ابراز نگرانی از افزایش توان نظامی چین مدعی شد این کشور تهدیدی برای کل جهان است.

اخبار بین الملل- او دیروز (جمعه) در یک کنفرانس خبری مشترک با نخست وزیر استرالیا در کاخ سفید اعلام کرد: بی تردید چین یک تهدید برای کل جهان است؛ زیرا سریعتر از هر کشور دیگری در حال تقویت توان نظامی خود است و صریح بگویم که از پول آمریکا برای این کار استفاده می‌کند.

رئیس جمهور آمریکا با تکرار ادعاهای خود علیه چین همچنین اعلام کرد: رؤسای جمهور پیشین آمریکا به چین اجازه داده اند هر ساله ۵۰۰ میلیارد دلار و حتی بیشتر از این مبلغ را از آمریکا بدزدد. آن‌ها به چین اجازه داده اند که حقوق مالکیت معنوی و دارایی‌های ما را به سرقت ببرد؛ اما من این کار را نخواهم کرد.

ترامپ با اشاره به حاصل نشدن توافق میان چین و آمریکا اعلام کرد: ما خیلی کار کردیم، درباره همه موارد مذاکره شد و درست در لحظه آخر آن‌ها (چینی ها) گفتند که نمی‌توانند با این توافق موافقت کنند. من هم گفتم خیلی خوب ما هم تعرفه‌های ۲۵ درصدی بر روی کالا‌های شما اعمال می‌کنیم و این درصد را بالاتر می‌بریم.

جنگ تجاری میان آمریکا و چین در ماه‌های اخیر به شدت تشدید شده است به گونه‌ای که آمریکا چندی پیش روی ۱۰۰ میلیارد دلار از کالا‌های وارداتی از چین تعرفه وضع کرد. دولت ترامپ پیش از این هم بر روی ۲۰۰ میلیارد دلار از کالا‌های وارداتی از چین تعرفه اعمال کرده است. چین هم در مقابل روی ۶۰ میلیارد دلار از کالا‌های آمریکایی تعرفه وضع کرد.

تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین به حدی رسیده است که مذاکرات تجاری اخیر دو کشور بی نتیجه ماند و هیئت تجاری چین چندی پیش ۲ ساعت پس از ورود به واشنگتن، پایتخت آمریکا را ترک کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا پیشتر در مصاحبه با فاکس نیوز اعلام کرده است که هرگز اجازه نمی‌دهد چین به قدرت برتر جهان تبدیل شود. ترامپ این اظهارات را در حالی مطرح کرده است که تعدادی از اقتصاددان‌های آمریکایی معتقدند چین تا سال ۲۰۳۰ به قدرت اقتصادی برتر جهان تبدیل خواهد شد.