الزام بسترسازی برای بازگشت دیپلمات‌های آمریکایی به بصره

یک سال پس از آنکه وزارت خارجه آمریکا به بهانه وجود «تهدید از جانب نیروهای همسو با ایران» فعالیت کنسولگری خود در شهر «بصره» عراق را متوقف کرد، سنای آمریکا در لایحه بودجه سال آینده وزارت خارجه این کشور دولت را ملزم کرده است تا شرایط را برای بازگشت دیپلمات‌های آمریکایی به بصره فراهم کند.

اخبار بین‌الملل- در لایحه بودجه سنا که روز چهارشنبه منتشر شد، دولت آمریکا به «احیای تملک» این ساختمان و گزارش‌دهی به کنگره در مورد «شرایط و هزینه‌های لازم برای بازگشایی» کنسولگری مکلف شده است. در این گزارش باید در مورد «گزینه‌های حفظ حضور دیپلماتیک [در بصره]» تا زمان بازگشایی رسمی کنسولگری هم توضیح داده شود.

سال گذشته دولت آمریکا با بیان این ادعا که ساختمان کنسولگری واقع در محوطه فرودگاه بصره هدف حمله راکتی قرار گرفته، اعلام کرد «به صورت موقت» فعالیت این مجموعه را متوقف می‌کند. از آن زمان، این ساختمان همچنان تعطیل است.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا در این مورد به المانیتور گفته است: «ما همچنان به مشارکت با عراقی‌ها در استان‌های جنوبی و سرتاسر این کشور با هدف پیشبرد منافع مشترک، متعهد هستیم. آن تصمیم بر اساس ارزیابی کلی ما در مورد وضعیت امنیتی کلی و وضعیت نواحی حول بصره اتخاذ شد.»

دولت آمریکا در لایحه بودجه جدید وزارت خارجه، ۱۶۶ میلیون دلار برای طرح موسوم به «کمک عراق» درخواست کرده است. با این وجود، در لایحه پیشنهادی سنا، مجموعا ۴۵۳.۶ میلیون دلار برای کمک به عراق در سال ۲۰۲۰ میلادی در نظر گرفته شده است. دولت مکلف است در مورد نحوه هزینه‌کرد این رقم در عراق، به کنگره گزارش دهد.