توافق نتانیاهو و گانتس درباره ازسرگیری مذاکرات بر سر دولت فراگیر

در بیانیه مشترک حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر موقت و ائتلاف آبی – سفید به رهبری بنی گانتس در پی دیدار دو جانبه آنها در حضور روون ریولین، رئیس این رژیم در روز دوشنبه آمده است، بعد از درخواست ریولین این دو با یکدیگر رایزنی کردند.

اخبار بین‌الملل- دیدار ریولین با نتانیاهو و بنی گانتس شب گذشته پایان یافت.

گانتس و نتانیاهو بعد از این دیدار گفتند، راه‌های موجود برای دستیابی به حکومت وحدت فراگیر را بررسی کرده و کادر مذاکرات سه‌شنبه برای تکمیل رایزنی‌ها تشکیل جلسه می‌دهد.

ریولین گفت: گام جدی برداشته شده و اکنون چالش اول ایجاد مذاکره مستقیم مبتنی بر اعتماد متقابل است. وی از هر دو طرف خواست راه‌حل‌هایی را ایجاد کرده و مانع از انتخابات سوم شوند حتی اگر مجبور به پرداخت بهای شخصی و ایدئولوژیکی شوند.

دفتر ریولین اعلام کرد، گانتس و نتانیاهو گام مهمی رو به جلو برداشته‌اند.

اما گفته می‌شود نتانیاهو به هم‌پیمانانش از احزاب تندرو و راست‌گرا در پی دیدارش با گانتس تعهدش به تلاش برای تشکیل دولت راست‌گرا به ریاست خودش را یادآوری کرده است.

گانتس نیز بعد از این نشست اظهار کرد: مساله فراگیری دولت بسیار بررسی شد و جامعه تغییر را انتخاب کرد و ما قصد نداریم رهبر ائتلاف، شرکای عادی و ارزش‌های‌مان را رها کنیم.

منابع در آبی – سفید به روزنامه یدیعوت آحارونوت گفتند، نتانیاهو برای انتخابات قانونگذاری سوم تلاش می‌کند و او فریبکار است.

روزنامه معاریو روز دوشنبه به نقل از یک منبع نزدیک به نخست وزیری رژیم صهیونیستی گزارش داد، نتانیاهو نوبتی کردن هدایت حکومت اسرائیل با گانتس را رد کرده و تنها می‌خواهد رهبری دولت اول در مرحله آینده را داشته باشد.

این منبع گفت: این موضع نتانیاهو در واکنش به گزارش‌هایی است که می‌گویند امکان حصول نوبتی شدن نخست وزیری بین نتانیاهو و گانتس وجود دارد و نتانیاهو در مرتبه دوم قرار دارد، نه اول.