پاسخ بلند بالای مصر دبه اظهارات اردوغان در سازمان ملل

احمد حافظ، سخنگوی وزارت خارجه مصر اظهارات رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه را به شدت محکوم کرده و آنها را سخنانی پوچ و نادرست خواند.

اخبار بین‌الملل- احمد حافظ تاکید کرد: اردوغان به ادعاهای دروغین خود در دفاع از ارزش‌های عدالت ادامه می‌دهد و نسبت به مصر و مردم آن که برای مردم ترکیه ارزش قائل هستند، کینه و نفرت به دل گرفته است.

سخنگوی وزارت خارجه مصر ادعا کرد: از جمله تناقض‌های مضحک اینست که چنین ادعاهایی از سوی شخصی چون اردوغان مطرح شده است که از تروریسم در منطقه حمایت کرده و دولت او مرتکب نقض‌های آشکاری در حق مردم کشورش می‌شود.

وی در ادامه گفت: اظهارات اخیر رئیس جمهوری ترکیه علیه مصر تنها تلاشی مذبوحانه برای دور کردن نگاه‌ها از وخامت اوضاع دولت او و شکست‌های متوالی او چه در سطح حزب و چه در داخل ترکیه و چه در سطح جهانی است.

احمد حافظ افزود: حقایقی دال بر پوچ بودن اظهارات اردوغان درباره عدالت مطرح هستند و اقدامات متناقض او دیگر بر کسی پوشیده نیست. طبق برآوردها دولت اردوغان بیش از ۷۵ هزار نظامی و غیرنظامی را به اتهامات سیاسی در این کشور بازداشت کرده است و همین آمار افزایش ساخت‌ زندان‌های جدید در ترکیه را توجیه می‌کند.

این مسؤول وزارت خارجه مصر ادامه داد: علاوه بر اینها ده‌ها تن از زندانیان در ترکیه در نتیجه شرایطی مبهم و یا زیر شکنجه و یا به علت بیماری در نتیجه شرایط بد زندان‌ها جان خود را از دست داده‌اند و بیش از ۱۳۰ هزار کارمند نیز به شکل ظالمانه‌ای از مسؤولیت‌های دولتی‌شان کنار گذاشته شده‌اند. با اخراج هزاران چهره آکادمیک و حبس صدها روزنامه‌نگار و فعال حوزه رسانه، بیش از ۳۰۰۰ دانشگاه، مدرسه و موسسه آموزشی تعطیل شدند. ده‌ها هزار تن از شهروندان ترکیه نیز در نتیجه سرکوب‌ها از این کشور گریختند.

وی در ادامه گفت: اقدامات آسیب‌رسان اردوغان که دیگر برای همه آشکار شده‌اند شامل حمایت از گروه "تروریستی" اخوان المسلمین و اعضای آن در ترکیه، حمایت سیاسی از تروریست‌ها و فراهم کردن تریبون‌های رسانه‌ای برای آنها با هدف ادامه تبلیغ تفکرات خرابکارانه‌شان در مصر و کل منطقه هستند.

احمد حافظ تاکید کرد: مصر استمرار دخالت‌های رئیس جمهوری ترکیه در امور داخلی کشورهای منطقه و به خطر انداختن ثبات داخلی آنها و نیز تلاش برای کنترل و نفوذ در آنها از طریق همکاری با کشورهای حامی تروریسم و تفکرات افراطی را محکوم می‌کند. چنین رفتاری از جانب اردوغان تنها ناشی از ناتوانی او در پنهان کردن کینه‌اش نسبت به مصر و پیشرفت مستمر آن و نیز پافشاری‌اش بر اقدامات خرابکارانه و ویرانی در منطقه است. ما اینکه اردوغان خود را مدافع آزادی و عدالت می‌داند را به شدت محکوم می‌کنیم، در واقع او تنها از تفکرات افراطی و تروریست‌هایی مشابه خودش حمایت می‌کند.

این مسؤول مصری تاکید کرد: اگر رئیس جمهوری ترکیه به دنبال برقراری عدالت است، بر این اساس جامعه جهانی باید اردوغان را بابت نقض قطعنامه‌های شورای امنیت و تمامی جرائمش در حمایت از تروریسم و حمایت تسلیحاتی از آنها و اسکانشان و نیز فراهم کردن پناهگاه‌هایی امن برای آنها و نیز جرائمی که در حق مردم ترکیه و کردها مرتکب شده، محاکمه کند.