واکنش چین به یادداشت تفاهم آمریکا-تایوان بر سر فروش سلاح

چندی پیش آمریکا یادداشت تفاهم فروش سلاح به تایوان را از طبقه بندی خارج کرد. در این یادداشت تفاهم آمده است تعداد سلاح‌هایی که آمریکا به تایوان داده کاملا بر اساس تهدیدات سرزمین اصلی چین علیه این جزیره تعیین می شود و از منظر تعداد و عملکرد، توان دفاعی تایوان نسبت به سرزمین اصلی چین باید حفظ شود.

اخبار بین‌الملل- گنگ شوانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین امروز چهارشنبه در نشست خبری هفتگی در این باره گفت: رفتار آمریکا کاملاً اشتباه و نامعتبر است. آمریکا باید سه اعلامیه مشترک با چین را رعایت کند و نه یادداشت تفاهم یکجانبه.

سخنگوی وزارت خارجه چین تاکید کرد: «اعلامیه شانگهای میان چین و آمریکا» در سال 1972 میلادی، «اعلامیه برقراری روابط دیپلماتیک بین چین و آمریکا» در سال 1979 میلادی و «اعلامیه 17 اوت» 1982 میلادی، اصول رهنمودی درباره روابط دو کشور چین و امریکا از جمله در مسأله تایوان را تدوین کرده که از میان آنها «اعلامیه 17 اوت» جزییات دقیقی پیرامون فروش سلاح از آمریکا به تایوان را مشخص کرده است.

این مقام چینی اشاره کرد: «ما اکیداً از آمریکا می خواهیم به تعهدات خود با چین پایبند باشد؛ اصل چین واحد و مقررات سه اعلامیه مشترک چین و آمریکا را رعایت کند؛ و همچنین ضمن دست برداشتن از دخالت در امور داخلی چین، فروش سلاح به تایوان را متوقف کند و نسبت به مسایل مربوط به تایوان مناسب برخورد کند تا از آسیب رساندن پیوسته به روابطش با چین و صلح و ثبات تنگه جزیره تایوان پرهیز شود.»