عربستان حملاتش را متوقف نکند، ضربات سختی خواهد خورد

خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه به نقل از یک مقام یمنی  گفت که یورش‌های اخیر ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی علیه یمن باعث نمی‌شود که یمنی‌ها از ابتکار عمل خود برای متوقف کردن مشروط حملات به عربستان عقب نشینی کنند.

اخبار بین الملل- «هشام شرف» وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن در صنعا گفت: ما فهمیدیم که آنها این ابتکار عمل را بلافاصله نمی‌پذیرند. به آنها فرصت می‌دهیم.

وی به خبرنگار خبرگزاری فرانسه در صنعا گفت: وقتی زمان در روزهای آینده فرا رسد، ما موضع‌گیری خواهیم کرد.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد، برخلاف همه انتظارات  حوثی‌ها عصر روز جمعه با اعلام توقف حملات به عربستان سعودی با پهپاد، موشک‌های بالستیک و کروز و همه اشکال حملات، یک ابتکار عمل صلح را آغاز کردند و گفتند: ما منتظر پاسخ سلام با همان سلام و یا بهتر از آن توسط ریاض هستیم؛ اما مناطق تحت کنترل حوثی‌ها ظرف روزهای گذشته هدف حملات ائتلاف سعودی قرار گرفت و به گزارش سازمان ملل 22 نفر در دو حمله طی روزهای گذشته کشته شدند.

این گزارش ادامه داد: نخستین حمله در 23 سپتامبر در السواد استان عمران در شمال یمن رخ داد که در آن ائتلاف سعودی با بمباران یک مسجد هفت غیرنظامی از جمله چند زن و کودک از یک خانواده را به قتل رساند.

روز سه شنبه هم در حملات هوایی به منزلی در منطقه الفاخر در استان الضالع در جنوب یمن پانزده غیرنظامی کشته و پانزده نفر دیگر زخمی شدند.

با وجود این حملات و کشته شدن غیرنظامیان  وزیر خارجه یمن گفت: ابتکار عمل ادامه دارد و ما صبور خواهیم بود. اگر آنها صلح می‌خواهند ما نیز از آن حمایت می‌کنیم. اگر آنها صلح را نمی‌خواهند، می‌دانند که ما با قدرت به آنها ضربه خواهیم زد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد،  از زمان حمله ائتلاف سعودی به یمن ده هزار نفر کشته و بیش از پنجاه و شش هزار نفر زخمی شدند و برخی این آمار را فراتر می‌دانند.

ابتکار  یمنی‌ها حدود یک هفته پس از حملات  14 سپتامبر به  تاسیسات نفتی خریص در شرق عربستان سعودی و بزرگترین پالایشگاه نفت خام جهان در بقیق  در حدود 200 کیلومتری شمال خریص اعلام شد.

عادل الجبیر وزیر مشاور در امور خارجه عربستان روز شنبه در اولین واکنش به ابتکار یمنی‌ها گفت:  ریاض بر جدی بودن اجرای آن نظارت خواهد کرد. ما طرف‌های دیگر را بر اساس اعمال آنها و نه گفته‌هایشان قضاوت می‌کنیم.