بیانیه هشدارآمیز آمریکا و ۶ کشور درباره ادعای استفاده از سلاح‌ شیمیایی در سوریه

 وزرای خارجه هفت کشور آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، عربستان، مصر و اردن پس از نشست پشت درهای بسته عصر پنج‌شنبه در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک در بیانیه مشترکی تاکید شد: به شدت به یک راه‌حل سیاسی برای سوریه که متکی بر قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت باشد، نیاز داریم.

اخبار بین‌الملل- وزرای خارجه این هفت کشور اظهار کردند: درگیری‌ها در سوریه وارد نهمین سال خود شده و به دلیل این درگیری‌ها میلیون‌ها تن مجبور به کوچ شده‌اند، تنها در چند ماه اخیر بیش از ۱۰۰۰ تن کشته شده و نزدیک به ۶۰۰ هزار تن دیگر مجبور به فرار از خانه‌هایشان شده‌اند. ما به شدت متاسفیم که شورای امنیت بار دیگر در "اتحاد برای حمایت از مردم سوریه" شکست خورد.

آنها افزودند: ما خواستار آتش‌بس فوری و واقعی در ادلب هستیم و هرگونه مسامحه درباره استفاده از سلاح شیمیایی را مجاز نمی‌دانیم و همچنین از همه طرف‌ها می‌خواهیم به تعهدات خود در قوانین بین‌المللی پایبند باشند.

دربیانیه یاد شده تاکید شد: بحران سوریه نمی‌تواند راه‌حلی نظامی داشته باشد و تنها راه‌حل آن سازش سیاسی است. بدون این سازش سوریه ضعیف، فقیر و بی‌ثبات خواهد ماند به همین جهت به شدت از قطعنامه شماره ۲۲۵۴ شورای امنیت حمایت می‌کنیم؛ قطعنامه‌ای که به منزله گامی مثبت است که مدت‌ها منتظر آن هستیم اما همچنان نیازمند تعهد جدی است تا موفقیت‌آمیز باشد.

هفت کشور مذکور در بیانیه مشترک خود از اظهارات دبیرکل سازمان ملل درباره تشکیل قانون اساسی سوریه استقبال کرده و خواستار آن شدند این کمیته کار خود را با بررسی موضوعات اصلی در اسرع وقت آغاز کند. همچنین در این بیانیه بر اهمیت بررسی هرگونه اقدامی برای دستیابی به راه‌حلی پایدار، جامع و مسالمت‌آمیز برای درگیری‌های سوریه و تضمین محاکمه تمامی ناقضان حقوق بشر تاکید شد.