کاخ سفید تمایلش را برای "دگرگونی" روابط با کره شمالی نشان داده است

این مقام دولتی این اظهارات را در حالی بیان کرد که در نشستی با حضور خبرنگاران خارجی در حال ارائه گزارشی درباره نتایج دیدار دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا و مون جائه این، رییس جمهور کره جنوبی در نیویورک بود.

اخبار بین‌الملل-  کاخ ریاست جمهوری کره جنوبی پیشتر در بیانیه‌ای که به زبان انگلیسی اعلام کرد، ترامپ و مون "درباره چگونگی دستیابی به نتیجه‌ای در مذاکرات در سطح کاری میان آمریکا و کره شمالی با یکدیگر تبادل نظر کرده‌اند".

این بیانیه می‌افزاید، این دو رییس جمهور بر تمایل خود به "دگرگونی روابطشان با کره شمالی و پایان دادن به حدود ۷۰ سال خصومت و ایجاد صلحی دائمی در شبه جزیره کره" تاکید کردند.

در حالی که این مساله در گزارش کاخ سفید از دیدار این دو رییس جمهور ذکر نشده، این مقام وابسته به دولت کره جنوبی گفته، اعلام این مساله با هماهنگی شوراهای امنیت ملی دو کشور صورت گرفته است.

این مقام دولتی که خواسته هویتش فاش نشود، خاطرنشان کرد که آمریکا با استفاده از واژه "دگرگونی" در خصوص روابط با که شمالی موافقت کرده است؛ واژه‌ای که تصور آن در زمان حضور جان بولتون در جایگاه مشاور امنیت ملی غیرممکن بود.

وی افزود، امیدوار است که پیونگ‌یانگ این مساله را "نشانه‌ای بسیار قوی یا اطمینان دهنده" قلمداد کند که حاکی از "آمادگی" واشنگتن و سئول برای "دگرگونی روابط تا حدی است که هرگز وجود نداشته و به عبارت دیگر می‌توان آن را پایان هفتاد سال خصومت توصیف کرد".

دونالد ترامپ در نشست سنگاپور با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی اظهار کرد، دو طرف "به ایجاد روابط تازه میان کره شمالی و آمریکا بر مبنای تمایل مردم دو کشور برای صلح متعهد شده‌اند".

مشخص نیست که آمریکا تفاوتی میان "دگرگونی روابط" و "ایجاد" روابط جدید قائل است یا خیر.