استقبال جامعه جهانی از انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

«پیرمایودین» نماینده اتحادیه اروپا در کابل اعلام کرد: با آنکه مشکلاتی بر سر راه برگزاری انتخابات زیاد بود، اما انتخابات در فضای امن برگزار شد.

اخبار بین‌الملل- وی امروز یکشنبه افزود: اتحادیه اروپا از برگزاری انتخابات و اشتراک مردم افغانستان در پای صندوق های رای رضایت دارد و از مردم سالاری، انتخابات و روند صلح حمایت می کند.

مایودین از شجاعت افغان‌ها که در شرایط تهدید و نا امنی به پای صندوق‌های رای رفته حضور یافتند، ستایش کرده و آن را نشانه امید به آینده بهتر دانسته است.

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل  «ناتو «نیز اشتراک مردم را در انتخابات ستایش کرده و گفته که افغان‌ها برخلاف توقع به شکل گسترده در انتخابات ریاست جمهوری اشتراک کرده ‌اند.

استولتنبرگ افزوده تصریح کرده است که پیمان ناتو به حمایت خود از افغانستان ادامه می ‌دهد و همچنین خواستار تامین صلح و ثبات دایمی در این کشور است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز روز گذشته پس از بازدید از برخی مراکز رای دهی در کابل پایتخت چهارمین دور انتخابات ریاست جمهوری نماد مردم سالاری عنوان و از مشارکت مردم استقبال کرد.

محمد رضا بهرامی برگزاری چهارمین دور انتخابات ریاست جمهوری افغانستان زیر سایه تهدید های امنیتی در این کشور با اهمیت عنوان کرد.

سفارت آمریکا در کابل نیز روز گذشته پس از پایان روند رای دهی در سراسر این کشور انتخابات ریاست جمهوری را موفق ارزیابی کرده و حمایت خود از مردم افغانستان اعلام کرد.

چهارمین دور انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از ساعت ۷ پیش از ظهر روز شنبه در چهار هزارو ۹۰۵ مرکز رای در سراسر افغانستان آغاز و تا رأس ساعت ۱۷ ادامه داشت.

«مولانا عبدالله» یکی از اعضای کمیسیون انتخابات افغانستان شب گذشته در کنفرانس مطبوعاتی در کابل گفت: از  چهار هزار و ۹۲۸ مرکز رأی‌دهی در ۳۴ استان این کشور نتایح بیش از ۲ هزارو ۵۰۰ مرکز به کمیسیون رسیده که نشان می دهد یک میلیون ۵۱ هزارو ۸۰۰ نفر رای داده و آمار مراکز باقی مانده فردا تکمیل خواهد شد.

وی از نامزدان انتخابات خواست که از هرگونه پیش داوری خودداری کنند و خطاب به مردم گفت که هیچ آماری بجز از طریق کمیسیون انتخابات قابل اعتماد نیست.

در انتخابات این دوره ریاست‌جمهوری افغانستان، ۱۸ نفر شرکت کرده بودند که از آن جمله «محمد حنیف اتمر»، «نورالحق علومی»، «شیدا محمدابدالی»، «زلمی رسول» و «محمد ابراهیم الکوزی» انصراف دادند.

بیش از ۷۲ هزار نیروی امنیتی انتخابات را تامین امنیت کردند و با وجود برخی رویدادهای انفجاری و حملات گروهی طالبان موفق به مختل کردن انتخابات نشدند.