بی طرفی و پرهیز از تنش، محور سیاست خارجی مالزی

بانکوک پست روز شنبه گزارش داد: ماهاتیر محمد در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در یک گفت وگوی  رسانه ای تاکید کرد مالزی نمی خواهد موضع  تقابلی با چین در مورد مناقشات دریای چین جنوبی یا بدرفتاری با مسلمانان اقلیت اویغور داشته باشد.

اخبار بین‌الملل- وی  در نیویورک در یک گفت وگوی آنلاین خبری  با "بنارنیوز" BenarNews رسانه وابسته به رادیو آزاد آسیا گفت اگرچه  کشتی های چینی در حال بررسی میزان نفت و گاز  دریای چین جنوبی بدون اجازه هستند، اما مالزی برای مواجهه با قدرت بزرگ آسیا بسیار کوچک است.

بانکوک پست به نقل از این رسانه که به ۵ زبان بین المللی فعال است گزارش داد : ما آن چه را چینی ها در این دریا انجام می دهند، می بینیم، و این موضوع را گزارش  می دهیم که آنها در این دریا چه کارهایی انجام می دهند، اما آنها را تحت پیگرد قرار نمی دهیم و تلاش برای اقدام پرخاشگرانه نخواهیم داشت.

ماهاتیر گفت: کشورهای مالایی در حدود ۲ هزار سال اخیر در کنار چین وجود داشته اند. ما زنده مانده ایم، زیرا می دانیم چگونه خود را هدایت کنیم. وقتی توانایی  نداریم سعی نمی کنیم پرخاشگر باشیم، بنابراین از ابزار دیگری استفاده می کنیم.

نخست وزیر مالزی گفت: مالزی در گذشته هر ساله "گلهای طلایی و نقره ای" به عنوان نمادی از حضور عملی خود به چین می فرستاد. در ماه جاری نیز، همزمان با بهبود روابط پکن- کوالالامپور، هر دو کشور توافق کردند که گفت و گوی مشترکی را در مورد دریای چین جنوبی داشته باشند. چین اکنون بزرگترین شریک تجاری مالزی است.

طبق گزارش بانکوک پست "شی جین پینگ" رئیس جمهوری چین در حال نظارت بر برنامه گسترده ای برای نوسازی ارتش این کشور است تا حضور خود را در دریای جنوبی جنوبی و اطراف تایوان تقویت کند.

مالزی کینی نیز با انعکاس بخش دیگری از اظهارات ماهاتیر محمد روز یکشنبه نوشت: نخست وزیر گفت که  کشورهای مسلمان در مورد آزار اویغورها سکوت اختیار می کنند، زیرا چین یک کشور بسیار قدرتمند است و مالزی هم در مورد این مساله با چین تقابل نخواهد داشت.

سازمان ملل پیشتر در گزارشی اعلام کرد که  بیش از ۱ میلیون نفر از مسلمانان اویغوری در چین در بازداشت و اردوگاههای آموزش اجباری به سر می برند.  رفتاربا اویغورها به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است، از جمله برخی دیپلمات ها اعلام کردند که پکن از تهدید تروریسم به عنوان بهانه ای برای بازآموزی اجباری اویغورها استفاده می کند.

مالزی کینی نوشت : ماهاتیر روز سه‌شنبه گذشته در سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل گفت که سکوت این سازمان در مورد بحرانی که بر مسلمانان روهینگیا تأثیر گذاشته "ناشنوا"ست، اما وی هیچ اشاره ای به وضعیت اویغورها نکرد.

بیش از ۷۵۰ هزار نفر از اقلیت مسلمان روهینگیایی ایالت راخین که در سال ۲۰۱۷ هدف حملات نظامیان و گروههای افراطی بودایی میانمار قرار گرفتند و خانه و کاشانه خود را رها و به بنگلادش فرار کردند. هزاران نفر از روهینگیایی ها نیز با فرار به مالزی، اندونزی و دیگر کشورهای جنوب شرق آسیا، دراین مناطق پناه گرفتند.

مالزی در دوسال اخیر پس از به قدرت رسیدن دوباره ماهاتیر محمد بی طرفی را سرلوحه اصلی سیاست خارجی خود اعلام کرده است.