طالبان مدعی ناکامی دولت افغانستان در انتخابات شد

در بیانیه طالبان آمده است: "اکثریت ملت افغانستان این فرایند تحمیل شده خارجی ها را رد و از مشارکت در آن خودداری کردند." طالبان که پیشتر با تهدید بمب گذاری و حملات مسلحانه تلاش کرده بود مردم را از شرکت در انتخابات منصرف سازد ، در این بیانیه گزارشهای مبنی بر پایین بودن سطح مشارکت مردم در انتخابات را به نام خود مصادر کرده و ادعا کرد:" امارت اسلامی از تمام ملت مسلمان از صمیم قلب سپاسگزاری می کند که به خواست امارت اسلامی لبیک گفتند."

اخبار بین‌الملل- طالبان در بخش دیگری از این اعلامیه مدعی شد که ناکامی فرایند انتخابات نشان دهنده خواست اکثریت قاطع ملت افغانستان برای پایان اشغال و حاکمیت نظام اسلامی در افغانستان است .

بنا به گزارش رسانه های افغانستان ، در دهها حمله  در سراسر این کشور در روز شنبه دستکم 32 تن کشته و 123 تن نیز مجروح شدند. اما در مجموع حضور میلیونی مردم افغانستان در این  شرایط دشوار در پای صندوق های رای را می توان گامی به جلو در مسیر تحکیم و نهادینه شدن سازوکارهای دموکراتیک انتقال قدرت در این کشور ارزیابی کرد.

هرچند براساس آمار کمیسیون مستقل انتخابات بیش از ۹ میلیون نفر برای شرکت  در این انتخابات ثبت‌نام کرده بودند، اما آمارهای غیررسمی نشان می‌دهد که میزان مشارکت مردم در این انتخابات خیلی چشمگیر نبوده است. مولانا عبدالله، کمیسیونر  کمیسیون انتخابات گزارش داده که تا پایان امروز (یکشنبه، ۷ مهر) آمار شرکت کنندگان در انتخابات ریاست جمهوری مشخص خواهد شد . برخی منابع میزان مشارکت مردم را حدود 2 میلیون نفر اعلام کرده  اند که از سوی منابع رسمی تائید و یا رد نشده است

بر اساس گزارشها ، به نظر می رسد که میزان مشارکت در انتخابات روز جمعه حداقل نسبت به انتخاباتهای قبلی پایین تر بوده است . روزنامه "هشت صبح" افغانستان مواردی از قبلی تقلب و مشکلات فنی در چند انتخابات گذشته ، بی‌باوری به سیاسیون ، وعده های دروغین قبلی ، مشکلات امنیتی ، عدم برگزاری هم‌زمان انتخابات شوراهای ولایتی و ریاست‌جمهوری و همچنین مشکل فنی استیکرها یا برچسبهای انتخاباتی را از عوامل مشارکت پایین مردم در انتخابات ارزیابی کرده است.